duminică, 13 martie 2011

Butasirea - metoda cea mai ieftina de inmultire

33 comentarii
  Cea mai simpla, rapida si ieftina metoda de inmultire a celor mai multe plante este butasirea. Este posibila la unele plante anuale si perene, dar si la anumiti arbusti. Deoarece se apropie primavara,  putem da startul la aceasta metoda. Daca la inmultirea prin seminte, caracteristicile anumitor soiuri se pot modifica, prin butasire, planta obtinuta, este identica cu planta mama.


Cum se face
Se taie de pe planta sanatoasa un lastar de 5-15 cm, cu 3-6 frunze, nu prea tanar, nu prea ierbos, dar nici nu prea lignificat si plantati-l intr-un amestec de pamant afanat.

Perioada optima
- primavara - taiati butasi de pe plantele din ghiveci, ca de exemplu verbena, fuxii, muscate, pristolnic, datura, leandru..
- de pe plantele perene cum este nemtisorul, hortensii, tufanica, floxul..,taiati butasii, primavara, dupa prima lastarire.
- iulie - august,se iau butasi de la arbustii ce vegeteaza vara, cand lastarii tineri nu sunt inca lemnosi, de exemplu rododendronul, trandafirul
- in septembrie si octombrie, taiati butasi de pe arbustii vesnic verzi, tufosi si cu frunze aciculare. Aceste plante dezvolta radacini daca sunt usor lignificati. In aceasta perioada puteti taia din nou butasi de pe plantele cultivate in vase.
Reguli generale
- alegeti lastarii sanatosi, fara flori sau muguri
- taiati butasii cu un cutit ascutit si curat, intotdeauna sub un mugur sau petiol.
- plantati butasii in sol permeabil si sterilizat daca se poate.
- asezati butasii in locuri luminoase, dar nu direct in soare, mai ales daca este caldura mare.
- pentru pastrarea unei umiditati  normale, atat a solului cat si a aerului, acoperiti butasii cu folie, fara a uita aerisirea periodica a butasului.
- adancimea de plantare este de 2-3 cm.
- amestecul de pamant este nisip in parti egale cu pamant de flori.
- se indeparteaza regulat frunzele ofilite si pe cele cazute, deoarece pot putrezi si provoca micoze.
- butasii au radacini corespunzatoare cand pe ei apar noi lastari.
-butasii luati de la plantele care contin latex, se lasa cateva ore sa se usuce, apoi se planteaza.


  Eu am folosit metoda asta de multi ani pentru begonii, tufanici, cercelusi, muscate, pristolnici,sporul casei,etc si singurul arbust pe care nu am reusit sa-l inmultesc este rododendronul. Si o alta gresala pe care am facut-o , cand am adus din Grecia lastari de leandru greana, nu am acoperit butasii cu folie si nu am creat umiditatea necesara, fapt pentru care nu s-au prins. Dar atunci nu stiam importanta acoperirii. Am aflat-o apoi. Niciodata nu este prea tarziu.

Gradinariti cu dragoste!

33 de comentarii:

  1. Apropo de butasi, rozmarinul (am citit la Dana ca vrei sa prinzi din seminte ) se poate inmulti prin butasi semilemnosi de vreo 10 cm ,dar la vara,prin iulie- august. Pui butasii in amestec de turba si nisip si ii pui in sera sau la umbra. Mentii substratul umed etc. etc. Cu seminte, n-am incercat !

    RăspundeţiȘtergere
  2. Hai,mai Dani,tocmai azi, cand am gasit seminte de rozmarin,ma pui sa caut butasi.In comunitatea mea nu se poarta rozmarinul.Pe cati am intrebat,nici unul nu il folosea.Dar incerc din seminte,speeer sa iasa cateva fire,acolo.Apoi o sa am io grija de el.

    RăspundeţiȘtergere
  3. Chiar am un rozmarin mititel in ghiveci (achizitionat din Brico)care are niste lastari crescuti aiurea. Nu ma induram sa-i tai, dar nici sa-i las asa crescuti nu voiam. Deci la butasit cu ei :D.
    Cu butasii astia mai este o problema: cand zici ca s-au prins si te gandesti sa-i lasi sa se descurce singuri in viata, o mierlesc. Asa am patit cu niste butasi de hibiscus siriacus alb batut, trecuti de iarna, cu frunzulite noi in primavara. S-a dus :((

    RăspundeţiȘtergere
  4. Stefana, cu scuzele de rigoare pentru raspuns intarziat (netul e cauza),vreau sa-ti spun ca am luat un plic de seminte de rozmarin si nu a iesit nici un fir si atunci, am urmat sfatul lui Dani si am cautat butasi. Am primit unul mai lung si l-am impartit in doua si am facut doi butasi si i-am pus in pamant si am mai primit unu si l-am pus in apa si in 3 saptamani a facut radacini, trebuie sa il pun in ghiveci.
    Tu imi spui despre nalba de gradina ca ti-a murit? Trebuie sa fi gresit undeva. Am si eu cateva exemplare dar mov si i-am taiat in forma de copacei, dar mi se par foaaarte rezistenti.
    Am vrut sa fac un gard viu din ei, am pus seminte dar anul trecut nu au germinat niciuna.
    Tot cu butasirea am sa incerc :))

    RăspundeţiȘtergere
  5. poti insista mai mult pe speciile de plante care pot fi inmulţite prin butăşire.
    bimannarura.blogspot.com

    RăspundeţiȘtergere
  6. Biman,
    Orice planta de la care poti recolta un butas.
    clematite, levantica, hortensii, iasomie, muscate, rosmarin, tomate, floarea pasiunii,conifere, buxus,.....mai nou am incercat la vita de vie si alissum.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  7. Buna dimineata,

    ati putea sa-mi spuneti cum se pastreaza o tufanica peste iarna in ghiveci, ca sa o am si la primavara si eventual sa o si inmultesc prin butasire?
    In prezent sunt inflorite si tot infloresc in ghiveci, dar la baza au inceput sa se usuce o parte din frunze si ma gandesc ca se va usca de tot in cateva saptamani.
    Se tine la intuneric, se uda peste iarna?
    Multumesc anticipat pentru raspuns.
    Maria

    RăspundeţiȘtergere
  8. Maria, eu am cumparat doua din acelea frumoase si l-am pastrat peste iarna in beci, vreo doi-trei ani.
    Pe iarna mor, iar in primavara incep sa dea lastarii noi. In timpul iernii, am udat-o doar de cateva ori si putin, in zilele mai calduroase, sa nu inghete apa in vase peste noapte( exista si posibilitatea asta).
    In urmatorul an dupa cumparare, am recoltat butasi si i-am inradacinat in pamant in cutiute de iaurt. Se prind foarte usor si apoi incep taierile ca sa iti iasa acel glob pe care l-ai cumparat. Ca sa vezi cum am reusit citeste postarea aceasta:
    http://vasi-gioni.blogspot.ro/2010/09/crizantema-una-din-minunile-mele.html
    Mai ai posibilitatea sa o plantezi in gradina si sa o acoperi cu frunze uscate pentru protectie.
    Nu mai stiu ce sa-ti spun, dar daca mai ai alte intrebari te astept cu drag:)) Eu am si vandut ghivece cu tufanici realizate cu manutele mele.
    Tufanicile sunt cel mai mare cadou al toamnei pentru mine,din partea gradinii de flori.
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  9. Multumesc tare mult pentru raspunsul complet, e tot ce doream sa stiu, ca nu mor peste iarna:)
    Am sa incerc sa urmez cele ce mi-ai spus si abia astept la primavara sa fac ceva butasi, la rozmarin am reusit asta vara fara probleme, nici nu mi-am imaginat ca se prind asa de usor.
    Maria

    RăspundeţiȘtergere
  10. Maria, te astept si la alte articole si te pupic!

    RăspundeţiȘtergere
  11. La ceas de seara hop si eu pe aici:)

    Eu am scris ca acest este o enciclopedie iar eu, o gradinareasa amatoare,am foarteee multe de invatat de la tine.
    Un simplu search pe google despre butasire si hop...."cap de lista" e blogul tau:).
    Si pana o sa fac cascavalul:) te rog frumos sa-mi explici cum e cu butasii de iasomie.
    Gradinile grecilor au nelipsia iasomie si tare mi-as dori si eu una,doua:)in gradina mea.
    Grecii mi-au spus ca tare greu poti sa ai un "puisor" de iasomie si ca partea de varf a unui lastar tanar(fara sa fie desprins de planta mama)se plateaza intr-un ghiveci si abia peste cateva luni(presupun ca-i dau fruzulite noi)se taie si se detaseaza de planta mama.
    Complicat pentru mine.
    Asa ca mi-am trimis sotul:) a rupt cateva crengute de iasomie, le-a taiat partea de jos in cruce(scuze pentru vocabularu-mi sec:)si le-a plantat in pamant. Cam 2 cm. Am procedat bine? Ai cumva alte sfaturi ca eu le aplic imediat:)
    Cu drag din Grecia,
    M

    RăspundeţiȘtergere
  12. M,
    te referi la iasomia de ghiveci care face flori mici si albe si miroase superb????
    Daca da, ea are lastari lungiiii si poti taia bucati de lastari de 10 cm..., ii golesti de frunze la baza, cam jumatate si ii pui in pamant reavan. Pui mai multi in ghiveci si apoi acoperi ghiveciul cum arat mai sus.
    Se prind repede si iti dai seama cand apar frunze noi.
    Merge foarte bine si cum zici tu si se numeste marcotaj, cu lastar ingropat in alt ghiveci...
    Pune multi butasi sa ai rezultate bune :))
    Daca nu este vorba de aceasta floare, zi-mi!
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cea in ghiveci se numeste Stephanotis, din aceeasi categorie cu cerica (hoya carnosa)... D-na se refera la iasomia care se planteaza in curte.
      Cu respect,
      Violeta

      Ștergere
    2. http://www.eplante.ro/plante-a-z/iasomia-de-gradina-Philadelphus-coronarius.html

      Ștergere
    3. Violeta, multumesc pentru ca ne-ai lamurit!!!
      Pupici!

      Ștergere
  13. Da Vasi de aceiasi iasomie vorbim numai ca aici o au plantata in curte(in general in preajma gardurilor).
    Eu am deja 4 glastre mici care au cate un lastar.
    Ma duc acum sa-i acopar cu o folie:)(desi aici temperatura noaptea nu scade mai mult de 5-6 grade.
    Ahhhh...n-am de unde sa iau acum cateva betisoare(banuiesc ca unt pentru pastratea distantei si sa nu sufoce planta,nu?).
    Daca nu gasesc acum betisoare maine dimineata asta am sa fac.
    Cu buganvilia tot asa sa procedez?
    Nu pot sa-ti multumesc pentru promptitudine(c-ar fi prea putin)asa ca-ti spun:
    Sa-mi traiesti....ca-mi trebuiesti!:)
    O noapte linistita
    M

    RăspundeţiȘtergere
  14. Ahhh...scuze c-am uitat sa intreb ceva.
    Daca de jur imprejur pun o folie...cum le mai ud?:)
    M

    RăspundeţiȘtergere
  15. M,
    folia odata pusa, pastreaza umiditatea si a pamantului si a aerului si nu va fi nevoie sa uzi asa des. Dar mai scoti punga din cand in cand sa aerisesti, iar daca nu pui punga, pune un borcan, o jumatate de sticla de plactic, ce vrea muschiul tau, ca sa faci efect de sera:))))
    Cu bunganvileea tot asa....eu am luat cativa lastarei cand am fost in concediu pe la voi si nu am reusit sa ii prind cand am venit in tara, pentru ca nu stiam cu efectul asta de sera si importanta lui :(
    Este OK?
    Puup!

    RăspundeţiȘtergere
  16. Gata si efectul de sera:)...le-am acoperit cu jumatati de sticle de plastic.
    Multumesc frumos Vasi
    Pupici
    M

    RăspundeţiȘtergere
  17. M,
    Ai vazut ca n-a fost greu??? :))
    Sa imi spui daca se prind!
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere

  18. Pai??...cum sa nu te anunt:)
    Pupici
    M

    RăspundeţiȘtergere
  19. Un salut voios de pe malul Marii Ionice:)

    Draga mea Vasi vreau sa te anunt ca din cei 4 lastari de iasomie unul s-a uscat, unul este mai lenes si nu da nici un semn....de frunzulinte dar....la 2 lastari s-a produs minunea:)).
    Au frunzulite mici semn ca le-a mers bine cu efectul de sera. Sunt atat de fericita ca-mi vine sa te pup:)
    Pasul urmator care este? Scot sticla de plastic??le mai las in glastra sau le mut in pamant?
    Cu recunostinta pentru indrumumarile primite, ma inclin si-mi multumesc draga Vasi.
    M.

    RăspundeţiȘtergere
  20. M,
    Ma bucur din suflet cand aud ca sfaturile mele dau roade!!!!
    Scoate stica, si-a indeplinit rolul si cred ca poti muta in gradina plantele.
    Te mai astept!!
    Pupicei!

    RăspundeţiȘtergere
  21. buna seara soacra mea a cumparat o floare muscata de la florarie din aia atarnatoare a puso in punga si pana acasa sau rupt crengile.asadar crengile rupte cu flori se pot pune inghiveci cu pamant direct sau in borcan cu apa la facut musteti si apoi plantati stima

    RăspundeţiȘtergere
  22. Anonim, cred ca oricare dintre cele doua metode va da roade, mai ales daca respecti indicatiile de mai sus din postare, in legatura cu punga pusa pe butasi pentru umiditate constanta.
    Bafta multa!

    RăspundeţiȘtergere
  23. instructiv mesajul despre butasire. Incerc de ceva timp sa butasesc un arbust care are flori albe, placut mirositoare- gen iasomie- care inca are flori acum in decembrie, dar din nefericire, pana acum, orice tentativa a esuat lamentabil, butasii uscandu-se. Ma gandesc ca le lipseste partea cu acoperirea! Poate ca daca ii voi trata si cu stimulatori rizogeni radistim, vor reactiona intr-un sens pozitiv, chiar daca afara e iarna, in casa e cald si bine!
    Ma puteti ajuta cu identificarea plantei daca va remit o poza cu aceasta?
    Succes in continuare si multumiri pentru articol!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La vasi_gioni@yahoo.com, poti trimite poza sa vedem daca stim si vorbim apoi.
      Numai bine!

      Ștergere
  24. Buna seara! Am incercat si eu metoda dvs cu efectul de seara, acum o ora am plantat intro jardiniera mai multi lastari de muscate curgatoare. Ca sa fiu sigura ca se prind le-am pus si cateva bobite de grau :-)
    Nu stiu la cat timp trebuie sa le ud si nici unde sa le tin. I-am mai avut plantati dar nu au facut radacini si de aceea m-am hotarat sa-i pun pe toti la un loc. Unde pot tine jardiniera? Momemtan e pe un suport dar as fi vrut sa o mut sus pe mobila. Oare o fi prea cald acolo? Va multumesc! O seara buna!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu cred ca este cald, iar daca faci efect de sera, se va mentine umezeala, fara sa uzi prea des. Important este sa aerisesti des sa nu mucegaiasca. Sper sa fie lumina :)))

      Ștergere
  25. Cind se poate inmulti prin butas gardul viu?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deobicei la sfarsitul verii, dar puteti incerca si acum. Daca este vorba despre buxus, puneti cate 5-7 fire (chita) in acelasi vas, in pamant. Acoperiti vasul cu un borcan ceva...pentru efectul de sera.

      Ștergere
  26. Buna seara! Am un arucaria in casa inalt de 4 metri,ii tot tai varful deoarece a ajuns la tavan si tot ii creste.Am incercat sa il inmultesc( sa pun varful taiat in pamant)dar mi sa uscat de vro 4 ori.Un sfat de la cineva priceput ,cum as putea sa il inmultesc ,mi-ar prinde bine.
    mateidanionut@yahoo.com

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate este un arbore si ar trebui plantat in gradina....

      Ștergere