vineri, 4 martie 2011

Fainarea la plante - protectie eficienta

8 comentarii
    Cred ca majoritatea gradinarilor s-au confruntat cel putin odata cu acesta boala a plantelor numita Fainare.
   Este cauzata de diferite specii de ciuperci parazite. Sporii care asigura inmultirea ciupercilor se raspandesc prin contact direct sau circulatia aerului, ajungand de la o planta la alta.
Fainarea are doua forme. La cele mai multe plante, protectia este asemanatoare, dar in cazul trandafirilor si a legumelor, este determinata de specia de fainare. De aceea se impune cunoasterea diferentelor dintre diferitele grupe de micoze.


Fainarea propriu-zisa
Primul semn al fainarii este aparitia unui strat alb pe suprafata frunzei, frecvent si pe  partea dorsala a acestora, pe tulpini sau chiar pe flori. Boala slabeste planta, ceea ce se poate vedea si pe frunzele ei ofilite, care de multe ori, nu cad. Fainarea propriu-zisa apare de regula pe plante, in perioade foarte calde si uscate.

Fainarea falsa
Caracteristicile sale sunt petele de culoare galben- maronie, uneori petele rosii, precum si stratul alb de pe dosul frunzelor.
Fainarea falsa apare pe timp umed. Poate dauna legumelor intr-atat incat toate recolta trebuie distrusa.

    Eu, m-am confrunta cu fainarea la panselute. Aveam niste cosuri suspendate pline de panselute si eram foarte mandra de ele. Au fost superbe o perioada buna de timp, sfarsitul primaverii si inceputul verii, dar cand a venit caldura mare, hopa si fainarea. Atunci m-a luat pe nepregatita, nu stiam daca este boala sau ca florile mele sunt pe trecute. Este foarte urata, nu iti vine sa mai pui mana pe plante. Eu nu le-am mai salvat atunci, ca nu eram pregatita pentru asa ceva, asa ca le-am aruncat departe de gradina.

Prevenire
Plantele sensibile se vor planta in locuri aerisite. Trandafirul si liliacul (de exemplu) in partea insorita si uscata a gradinii.
Respectati distanta recomandata intre plante astfel ca ele sa nu ajunga prea aproape una de alta.
Pulverizati pe plante substante biologice fortificante.
Dintre metodele naturale de prevenire enumar :

-Rariti tufele arbustilor pentru a asigura aerisirea corespunzatoare a lastarilor.

-Turnati apa de udat la radacina plantei. Evitati umezirea frunzelor, pentru a nu favoriza aparitia fainarii. Nu folositi sisteme de irigatii prin aspersiune.

-Adunati frunzele cazute, impiedicand asfel iernarea micozelor, ce primavara ar ataca lastarii noi.


-Ca prevenire pulverizati solutii de fiertura de plante sau de ceai. Folositi un aparat de pulverizat.
-Lastarii bolnavi se vor taia imediat. Raspandirea fainarii in faza primara se poate impiedica foarte usor.
Partile taiate nu se vor amesteca in compost, ele trebuie distruse.
-Tratarea corespunzatoare a solului cu ingrasaminte ajuta la prevenirea fainarii. Nu fertilizati plantele cu prea mult azot. O supradoza produce efect contrar : plantele devin mai vulnerabile fata de boli.

ANTIDOTURI NATURALE
   Pentru ambele tipuri de fainare, putem folosi in scopuri preventive, dar si la plantele bolnave, in perioada de varf a dezvoltarii plantei (iunie-august) de 1-3 ori, pulverizand deopotriva planta si solul.


FIERTURA DIN COADA CALULUI ( PARUL PORCULUI)
La 10 litri de apa se adauga 1 kg de planta proaspata sau 150 gr.planta uscata de coada calului.
Se va macera planta timp e o noapte, aopi se va firbe 30 minute. Solutia asfel obtinuta se va raci si se va pulveriza dupa filtrare si diluare ( 1 parte fiertura, 5 parti apa)
CEAI DE USTUROI
Opariti 75 gr.usturoi taiat in bucati mici cu 10 litrii de apa. Solutia racita se utilizeaza fara diluare.

PLANTE DEOSEBIT DE SENSIBILE LA FAINARE
- trandafirul, carciumaresele, liliacul, begonia bulboasa
-mazarea, afinele negre, castravetele, zmeura, marul

Daca ati avut aceasta boala in gradina voastra, puteti sa spuneti ce-ti facut?



 Gradinariti cu dragoste!

8 comentarii:

  1. Nu cred ca poti alunga fainarea, mai ales cand incep ploile de vara. La mine phloxul si inca o floare galbena cu tulpini inalte , pe care eu o stiu cu numele de marita-ma mama, cum dau ploile, cum se albesc pe frunze si incep sa miroasa a ciuperci.
    E drept ca nici nu le stropesc cu chimicale, am animale libere prin curte si nici nu sunt prietena cu stropit chimic.

    RăspundeţiȘtergere
  2. Pai de aceea trebuie sa prevenim, ca de combatut este mai greu.Ceea ce-mi spui tu, cred ca este fainarea falsa, daca apare cand este umed.Asa ca,in fiecare luna ,cu doua zile de luna plina,faci o solutie de parul porcului si le faci cate o stropeala.Mai vorbim.

    RăspundeţiȘtergere
  3. Parul porcului ??
    Nu am porc de jumulit , nici nu am auzit de solutia asta :).

    RăspundeţiȘtergere
  4. ha,ha,ha,Mihaela,poate stii de coada calului, ca asa se mai numeste?
    Poza este deasupra,sau poti sa intrebi la plafar.
    Creste in locuri umede,baltite.Daca locuiesti la tara, este imposibil sa nu ai pe campuri.Este cea mai buna planta impotrica micozelor (fungicida).Mai vorbim

    RăspundeţiȘtergere
  5. eu am avut fainarea alba la un trandafir catarator. Il luasem de la bulgari si cred ca era deja bolnav si cam batraior ce-i drept. Asa ca atunci cand i-au cazut toate frunzele - ca nu mai apucam sa le rup pe cele vatamate - i-am aplicat o taiere de la baza , i-am lasat doar cativa lastari tineri neafectati. Surpriza , pana toamna tufa s-a imbracat la loc si a si inflorit. ( nu stiu cum se cheama trandafirul dar infloreste toata vara face buchetele de flori si au culoarea fildesului - vag roz in stadiul de boboc). Catre sfarsitul verii fainarea s-a mutat la carciumarese dar pentru ca tot erau pe duca nu le-am mai facut nimic - decat tot asa taierea fara menajamente a celor atacate mai rau. Si ele s-au revigorat si au inflorit pana toamna tarziu. Dar pot sa incerc ceaiul de usturoi. Iar pentru paduchii verzi am vazut ca furnicile ii halesc cu mare pofta. Eu am vazut cum ii carau harnicute unul cate unul si in doua zile trandafirul meu era luna- ce-i drept si musuroil de furnici crescuse simtitor pe langa el. Noroc ca erau d-alea mici si negre ca pe-alea rosii babanoase nu pot sa le sufar. Ah si asta toamna niste paduchioi mari si negri invadasera salcioara mea pletoasa. Au lasat si urme in scoarta si tare mai erau scarbosi. P-aia i-am terminat cu solutie de tantari. :)

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. parerea mea e ca furnicile intretin, hranesc si au grija de afide ( paduchii aia) si ii urca pe planta ptr ca se hransesc cu roua aceea dulce pe care o fac acestea ... sincer .. cred ca am dreptate.

      Ștergere
    2. Ai dreptate, intr-un comentariu mai jos chiar am scris.

      Ștergere
  6. Daiana,stai sa te lamuresc. Furnicile nu halesc paduchii, ci ii "cresc", pentru a se hrani cu mielatul lor.Si anume,furnicile stimuleaza, atingand cu piciorusele sau cu antenele abdomenele paduchilor,excretia mielatului.Pe acesta furnicile o devoreaza.Mai mult, au grija de alimentatia lor,ducandu-le in carca pe alte plante,ca productia de mielat sa nu scada.Chiar apara paduchii de gargarite sau crisopa,
    dusmanii de moarte ai acestora.Deci in concluzie trebuie sa descurajam vizita furnicilor.Vezi "Paduchii de frunze"
    Ma bucur ca te-am auzit!

    RăspundeţiȘtergere