miercuri, 9 martie 2011

Mulcirea - o activitate importanta in gradina

35 comentarii
    Acum cativa ani, nu prea dadeam importanta acestei activitati, probabil ca nu prea stiam rolul important pe care il are in gradina. Pentru gradinarii de weekend, mai ales, constitue un ajutor de nadejde.
Ce intelegem prin mulcire? Invelirea culturilor cu un fel de patura vegetala.




Avantaje
- impiedica cresterea buruienilor, lipsindu-le de lumina
- protejaza gradina ecologica de  evaporarea apei din sol
- paiele alimenteaza stratul de humus
- protejaza suprafata solului impotriva ploilor puternice, care pot provoca formarea unei cruste de pamant dur si impermeabil.
- in cazul capsunilor, pastreaza fructele curate, iar in cazul dovlecilor sau pepenilor, reduce pericolul putrezirii acestora pe pamantul umed.

Materiale folosite pentru mulcire
- paie
- frunze moarte sau uscate
- cartoane tocate
- ziare
- iarba obtinuta din tunderea gazonului, dupa o uscare de 2 zile
- frunze de urzica
- frunze de tataneasa
- compost
- scorta de copac macinata
- maracini taiati si buruienile pe care le-am smuls, dar cu conditia sa le tocam bine pentru a nu incolti radacinile lor.
-rumegusul proaspat sau talasul, dar in descompunere sustrag azotul din pamant. Daca se folosesc aceste materiale, se face inainte de mulcire o fertilizare suplimentara cu ingraseminte organice care contin azot.
- folie neagra de plastic

Nu se folosesc pentru mulcire
- nimic ce poate sa incolteasca si sa creasca din nou
- frunze care au fost infestate de paraziti sau purtatoare de maladii
- iarba tratata cu ierbicid

Viermii de pamant, lucratorii neobositi ai pamantului (ramele),inghit resturile vegetale din pamant pentru a le transforma in ingrasamant. Micile dare cafenii pe care le puteti observa in gradina sunt substante eliminate de rame, foarte bogate in fosfor si in potasiu.

Stratul de mulci trebuie sa aiba grosimea de :
-compost -2,5 - 7,5 cm
-urzica- 2,5 - 5 cm
-frunzis - 10 - 15 cm
-iarba tunsa - 1-2 cm
-paie tocate - 2,5 - 5 cm
-rumegus - 2,5 - 5 cm
-scoarta macinata - 5 - 7,5 cm
Mulcirea se face primavara, dupa ce plantele au trecut de 6 cm inaltime si s-a terminat cu lucratul solului inclusiv fertilizarea. Vara se completeaza stratul descompus. Toamna si iarna se protejaza plantele sensibile la ger cu un strat mai gros de paie sau frunzis. Se asterne chiar o plasa peste mulci, pentru a nu fi luat de vant.

Voi ce experiente aveti in gasirea  si utilizarea materialelor de mulcire ?

Gradinariti cu dragoste!

35 de comentarii:

  1. Hello Vasi,
    Thank you so much for your kind words! Of course you may copy my words (I would be grateful, though, if you link to my blog)!

    I have no updated my translation gadget, so that you can translate into romanian!

    Best wishes,
    Charlotta

    RăspundeţiȘtergere
  2. Eu folosesc gazonul tuns. De doi ani practic aceasta metoda si este chiar buna. Am acoperit pamantul in jurul rasadurilor pentru mentinere umezelei si impiedicarea cresterii buruienelor.

    RăspundeţiȘtergere
  3. Este buna metoda, dar eu impart iarba tunsa cu vacuta, dar cand prind si eu, o pun printre straturi, dar o las o zi sa se usuce un pic.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  4. www.vanzarimulci.ro - PRODUCATOR SI DISTRIBUITOR DE MULCI DIN ROMANIA

    RăspundeţiȘtergere
  5. ok,pun mulci (buruieni tocate si tinute macar o zi la soare sau sa zicem,iarba tunsa )dar sub mulci nu se aduna acarieni,viermi,etc sau cum sapi din cand in cand in jurul rosiei (sau a altor legume-merge mulcirea si la alte legume de exemplu castraveti ? la pepeni galbeni?la orice leguma?)scuza-mi nestiinta..merci mult,Alex.

    RăspundeţiȘtergere
  6. ok,sa zicem ,pun mulci (buruieni tocate si tinute macar o zi la soare sau iarba tunsa )dar sub mulci nu se aduna acarieni,viermi,etc sau cum sapi din cand in cand in jurul rosiei (sau a altor legume-merge mulcirea si la alte legume de exemplu castraveti ? la pepeni galbeni?la orice leguma?)Se uda direct la baza rosiei, pe mulci ?am pus peste o suta de rosii, majoritatea Mano, portocalii,cateva cu parul de la un vecin si cateva rosii lunguiete kecsskemeti 549...scuza-mi nestiinta..merci mult,Alex.

    RăspundeţiȘtergere
  7. Alexandra fetita mea, crede-ma ca nu am avut timp sa iti raspund pana acum, la ora asta :(
    Sa iti spun cum fac eu;
    Le plantez, le sap cam de doua ori sa le ajut sa se prinda si apoi le mulcesc, fara nici o frica de acarieni sau alte chestii, pentru ca tocmai de aceea se folosesti acoperirea solului pentru ca acesta sa nu se usuce si crape, si sa se pastreze umezeala la radacina plantelor. Cu cat in sol vietuitoare bune, gen rame, isi desfasoara activitatea cum trebuie, cu atat este foarte bine. Daca la toamna, dupa ce culegi recolta din gradina, mai faci o acoperire a straturilor cu diferite materiale, in primavara scormonesti pamantulcu degetele.
    Cand uzi, uzi pe mulci, la fel ca si pe solul normal.
    Ok?
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  8. am inteles,merci frumos pentru raspuns.Mai intai sa le sap ,nu le-am sapat deloc, unele nu au mai mult de 20 cm si deja au flori..Pitice,pitice dar asa raman oare??s putin ingrijorata,mai ales ca am vazut cateva din rosiile mele pitice ca sunt cam ingalbenite desi le-am pus la radacina pamant gras(de la un vecin) coji oua maruntite si urzica fiarta si le-am udat cu ceaiul ramas....maine-daca nu ploua caci de 3 zile ploua intruna- merg la sapat.si incep mulcirea insa eu sunt la munte,lucru in camp deschis in gradina,pot veni bursucii,mistretii,etc..Insa, eu am iarba si urzica ciupita,adica frunzele au gaurele in ele ,nu dauneaza?ma gandeam ca tunde sotul meu iarba si tot ce e sa pun intre legume ca suprafata e mare si ceva resturi de ziare maruntite..vor rade oamenii din sat de mine,cred,caci aici sapatul e regula,insa am si multe alte treburi de facut,am sentimentul ca sapatul imi ia tot timpul ,cum termin intr-o parte creste in alta..si scopul vietii mele nu e doar sa sap:)).suprafata e de peste 200 mp..cum fac deci?are ceva daca e frunza ciuruita -cea pe care o folosesc la mulci?? pana si tataneasa e ciuruita..in alta ordine de idei,am la greu parul porcului (coada calului) pot marunti si pune asta ca si mulci?si, inca ceva: cam la ce interval tre sa adaug alt mulci sau deasupra lui?? am inteles ca tre sa fie cam de 1 cm..Iti dai seama, revolutionez in sat tot ..Adevarul e ca piciorul meu se resimte la greu dupa ghips si la cat il exploatez...si incer sa reduc efortul depus .Am pus si de macerat de urzica,pe sambata le pot uda cu el sa se mai fortifice.merci mult.

    RăspundeţiȘtergere
  9. Alexandra, pregateste un mulci si poti sa il faci asa: toaca buruienile si parul porcului si tataneasa, nu conteaza daca este ciuruita, dar fii atenta sa nu aiba seminte si lasa-le un pic la uscat si amesteca-le cu ziare rupte sau frunze uscate sau cartoane tocate, adica un fel de inceput de compost( materiale maro cu verde, daca stii despre ce zic:)). Daca sunt tocate frumos si amestecate, o sa iti iasa un mulci de mai mare dragul:))
    Rosiile poate or fi soi pitic, determinat, adica fac productia buna odata si gata, nu pana la toamna tarziu. Dar nu-ti mai face griji, or sa mai creasca, a fost si frig si rosiile si mai ales ardeii sunt pretentiosi fata de caldura.
    In legatura cu vecinii, lasa-i in plata Domnului si nu incerca sa le faci pe plac :( La mine nici nu indraznesc sa isi dea cu parerea, decat daca imi cer sfaturi :))
    Nu stiu daca am zis tot, dar ma mai intrebi tu, bine?
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  10. ok,merci,am pus iarba tocata in remorca(de la tuns cu masina -nu are seminte inca,asa am fost asigurata,sper sa fie asa) si am acoperit o pana maine, sa nu o ploua..si apoi o sa incerc sa mulcesc o zona mica sa vedem cum se prezinta.merci frumos inca o data,spor la treaba si numai bine!!:)

    RăspundeţiȘtergere
  11. Da,super!!!!! ...iar eram pe contul sotului meu (showmaster- haa!!!) comentariul de mai sus si multumirile erau ale mele:)) te pup si numai bine !!Alex.

    RăspundeţiȘtergere
  12. referitor rosii, da ,sunt soi pitic pretabil pentru cultura in camp si chiar am vazut in Lidl cum arata si mai sunt si 13 lei kg:))sunt micute,cam cat o minge de golf putin alungita..asta e,anul asta astea vor predomina,macar sa se coaca.Azi am stropit gradina cu maceratde urzica tip insecticid ca m-am gandit ca dupa atatea ploi sa nu dea ceva pe legume..:)

    RăspundeţiȘtergere
  13. Alexandra, Spor la treaba iti urez si eu !
    Iti spun ca eu astazi prepar un mulci traznet din frunze uscate, hartie tocata si iarba, urzici si alte buruieni tocate, iar daca imi gasesc timp fac si o tocatura de crengi la tocator si amestec. Abia astept sa fac treaba asta, deocamdata sunt la serviciu :((
    Sigur se vor coace rosiile tale, ce ai de gand sa chemi toamna mai devreme?
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  14. nu toamna:))nicidecum!! :)rosiile mele sunt soi timpuriu..sunt vanjoase si cu tulpina groasa camd e jumatate de cm grosime ,sta bine pe "picioare" si deja au flori la nici 15-20 cm inaltime(vorbesc de Mano).te pup ,merci pentru ajutor!

    RăspundeţiȘtergere
  15. Buna..ff interesant blogul....f.multe sfaturi minunate...abia astept sa le pun in practica..As vrea sa va rog sa.mi spuneti daca se poate, daca mulcirea se poate face si cu frunze de stevie, de salcam, de salcie...si daca DA acestea trebuie maruntite?.multumesc f mult...

    RăspundeţiȘtergere
  16. Anonim,
    multumim pentru apreciere!
    Sigur ca se poate face, mai ales cele de stevie contin multe minerale, datorita radacinii lungi din sol, care este capabila sa le extraga si sa le depoziteze si in frunze si apoi, prin descompunerea acestora, inapoi in sol, la radacina legumelor noastre pe care le hranesc. Nu cred ca este nevoie sa fie tocate, poate sa zic acestea ca sunt mai mari, dar restul nici atat. Odata uscate vor putrezi frumos si vor da un sol de milioane :))
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  17. Buna ziua.
    Ma numesc Liviu si n-am habar de rosii in schimb am plantat 25 rasaduri, pe 2 rabduri.
    Acum o luna si s-au inaltat, unele, cam 50 cm, altele au ramas intre 10 si 30 cm.

    Citesc cu mare drag ce sfaturi impartasiti si unele chiar le faceam fara sa-mi dau seama.
    Spre exemplu, am un butoi de tabla , mare in care arunc pamant si resturi bio de la bucatarie. Coji ceapa, oua, banane, portocale etc etc. si mai amestec din cand in cand. La anu voi avea un butoi de compost foarte bun.

    Am si eu o intrebare, nu am facut pat mulci. Este prea tarziu? Stie cineva expresia musuroire? Cand trebuie facut?

    Multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  18. Voicu Liviu,
    Nu este tarziu deloc si stiu, cum sa nu, despre musuroire si se face pentru a aduce pamant mai spre tulpina, unde aceasta face radacini incontinuare si este un lucru bun. Musuroirea se face dupa primul prasit, pentru aerarea solului.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  19. Multumesc frumos.
    De musuroire intrebam deoarece cineva spunea ca musuroirea se face doar cand trebuie. Cum stim? Pe tulpina apar niste proeminente altfel stopeaza cresterea plantei etc etc. Nu ma pricep, sunt incepatorul incepatorilor :-)
    Voi faceti musuroire in orice caz?

    Merci si o zi buna.

    RăspundeţiȘtergere
  20. Musuroirea o faci cand rosiile se mai inalta sa poti trage pamant in sus pe tulpina sa imbraci frumos radacina si daca o sa ai curiozitatea, dupa vreo 10 zile, incolo, ai sa vezi ca tulpina a dezvoltat radacini si va putea extrage mai multe substante din sol.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  21. Multumesc. Ma gandeam sa decupez sticle de plastic si sa le relipesc la loc in jurul tulpinelor sa tina pamantul sus pe tulpina.
    Exista si alte metode mai bune? :-)

    RăspundeţiȘtergere
  22. Musuroirea se face cu sapa si se aduna cat mai mult pamant din jurul rosie pe ea in sus, nu este o metoda laborioasa si nu te complica cu alte lucruri care te vor incurca pe parcurs.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  23. Buna Vasi.
    Mai am o intrebare cu permisiunea dvs.
    Mulcirea nu face si mucegai sau altele?
    Ma gandesc ca mentine umiditatea etc etc.

    Merci

    RăspundeţiȘtergere
  24. Mulcirea are un rol bun si nu este nici un pericol in a o folosi. Materialele din mulci, incetul cu incetul se vor descompune si vor ingrasa solul. Rolul mulciului este de a pastra umezeala, de a mentine solul sanatos si departe de razele soarelui care usuca sau a ploilor care il spala sau a gerului care omoara vietatile benefice sanatatii acestuia.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  25. Nici nu stiti cu ce placere si pofta am citit tot ce e pe aici, nu neaparat legat de rosii.
    Toata stima pt modul in care respectati pamantul si natura.

    RăspundeţiȘtergere
  26. Multumim pentru apreciere!!!
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  27. Multtumesc f.mult pt.sfaturi (mulci stevie).aici am primit atata informatie,ca nu mai stiu ce sa fac mai intai...imi doream de mult sa stiu cum sa.mi ingrijesc gradina cu produse naturale si va multumesc mult ca acum pot face acest lucru.vroiam sa va rog sa.mi spuneti daca pot sa folosesc niste gazon la mulcit, care a stat la soare dar nu imprstiat si s.a cam incins....miroase f.bine, a balegar dar mi.e teama sa nu ard plantele.ma bucur ca am facut rost de o cantitate mai mare. Coada calului, nu am avut ce sa fac si am lasat.o o sptamana la macerat si a luat un miros urat..cre deti ca o mai pot folosi? Am pus 100 g planta uscata la10 l apa.va multumesc tare mult si va doresc numai bine. !!dor@

    RăspundeţiȘtergere
  28. dor@,
    Toate macerate miros urat, dar ne obisnuim cu timpul. Sigur ca se poate folosi dar diluata, o parte macerat + 9 parti apa.
    Mulciul incearca sa il amesteci cu maculatura tocata ca sa combini azotul din iarba cu carbonul din ziare. Ai vazut postarea asta?
    http://vasi-gioni.blogspot.ro/2013/06/mulcit-cu-frunze-uscate.html
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  29. Multumesc mult pt. Raspuns.da,citisem articolul dar am o retinere in a pune hartiute in mulci...mi- e teama sa nu arate gradina intr.un fel...nici nu am cu ce sa toc hartiile..voi cu ce le tocati??Am citit aseara pe blog vreo 3 ore..(citit si recitit)si am dat peste ceaiul de compost.ma gandesc ca as putea sa fac acest ceai si din balegar maturat. Ce ziceti?credeti ca merge si neaerisit pt ca nu am (inca ) aparatul acela.altfel... facut o gresala....am plantat rosiile prea aproape una de alta...si nu pot sa intru printre ele sa le ingrijesc.sunt rosii adevarate. ...romenesti dar deocamdata nu aau decat flori si au cam1.40 minatime....m.am gandit sa le mai raresc dar mi.e mila de ele.va multumesc si...va pup..dor@..

    RăspundeţiȘtergere
  30. buna ziua

    pot sa fac mulci acum in solar?
    Am ardei,rosii si castraveti.
    multumesc mult.
    Moni

    RăspundeţiȘtergere
  31. Moni, sigur ca poti, oricand este bine de facut.
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  32. multumesc pentru rasp multe am mai invatat de pe toate postarile am citit sute k akm imi iau notite... eu sunt Moni cea k manala rosii cred k le-am salvat mii mii mii de multumiri am mai vrb pe celalant sait. si eu pwp!

    RăspundeţiȘtergere
  33. buna ziua, sunt Moni am cosit iarba ptr. a mulci trb tocata? eu am lasato mai maricuta e gresit??? nu am cum sa toc atita iarba!!!

    RăspundeţiȘtergere
  34. Va rog din suflet sa-mi spuneti daca se poate face mulcirea si in vie...printre randuri??Daca da...cand inainte sau dupa sapat?Va multumesc din toata inima si scuzati o incepatoare in ale gradinaritului!

    RăspundeţiȘtergere
  35. Mileva,
    sigur ca se poate, orice petec de gradina ramas necultivat sau printre legume sau arbusti se poate mulci. Pamantul de sub mulci va deveni o minunatie si umezeala se va pastra in sol. Pune mulci dupa sapat.
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere