sâmbătă, 18 iunie 2011

Cum se face defolierea la tomate

36 comentarii
   Defolierea la tomate face parte din lucrarile de ingrijire . Ea are ca scop indepartarea frunzelor de la baza plantei .
Motive pentru care se face:
- pentru ca vrem sa avem rosii mari si nu frunze
- frunzele ingalbenite si imbatranite, care  impiedica aerisirea plantelor, facandu-le mai sensibile la boli
- frunzele imbatranite de la baza nu mai sintetizeaza si consuma hrana degeaba.
Cand se face
- primele frunze ingalbenite se rup dupa ce se plateaza rasadul
- urmatoarele se rup inainte de parguirea fructelor
- se continua sa se rupa frunzele si dupa fiecare etaj de rosii cules, pana la urmatorul.
- nu se elimina mai mult de 3 frunze pe saptamana ( de la aceeasi planta, nu ca numar, ha, ha, ha)
Mai vorbim.
Gradinariti cu dragoste!

36 de comentarii:

  1. Astea din poza, sint Rio Grande ? Arata foarte bine !

    RăspundeţiȘtergere
  2. Da, asa e!Rio Grande.Un soi bun de bulion si bun de transport.(ha,ha,cine are mai multe case, stie ce inseamna sa duci dicolo-colo).

    RăspundeţiȘtergere
  3. Eu nu urmaresc vreo regula de genul ”nu mai mult de 3 frunze”, dar in general am grija sa aerisesc rosiile, mai ales ca pe masura ce cresc spatiul dintre ele devine tot mai inghesuit .
    Citisem undeva (parca tot la tine, consultantul meu in tomate :) ) ca atunci cand se imbolnavesc, daca rupi frunzele si/sau fructele bolnave , actioneaza ca un fel de tratament cu antibiotic natural pentru planta .Nu stiu daca asa o fi, dar anul trecut cand a fost multa-multa umezeala de la ploi , eu am rupt toate frunzele si fructele afectate si parte dintre ele au ramas jos pe pamant la radacina plantei, care a supravietuit si a rodit mai departe .

    RăspundeţiȘtergere
  4. Mihaela,ma mandresc daca sunt consultantul tau la tomate, dar nu ai citit la mine, acum aflu si eu. Daca am rosiile in solar de ani de zile, nu prea am stiut ce inseamna mana. Anul trecut am avut o mare infestare cu musculita alba de sera de la niste cercelusi, dar asta a fost gresala mea ca i-am lasat in solar si si-au facut de cap...
    In carti scrie ca partile afectate pe care le rupem de la plantele bolnave sa le ducem departe sau sa le ardem. Dar la cate secrete mai are natura....nu m-ar mira ca plantele sa se autovindece.

    RăspundeţiȘtergere
  5. am purces si eu la defolierea tomatelor

    RăspundeţiȘtergere
  6. Bravo Myky, cred ca ai vazut ca nu mai mult de trei pe saptamana?
    Mie mi-e drag cand le vad asa curate la baza :))

    RăspundeţiȘtergere
  7. si mie imi plac asa curate. oricum curatam frunzele uscate sau galbene, dar nu urmaream o regula.
    PS nu inteleg de ce nu reusesc sa postez cu numele meu.(myky)

    RăspundeţiȘtergere
  8. Regula asta am citit-o si eu in carte.
    Nu stiu ce se intampla, o fi vreo problema de la Blogger,sau contul Google.

    RăspundeţiȘtergere
  9. Defolierea se face si la ardei cum?

    RăspundeţiȘtergere
  10. Alina, ardeii nu se manesc ca rosiile, asa ca se face daca sunt frunze uscate sau galbene, nu altfel. Acelasi lucru si la vinete. Nu face acest lucru la castraveti sau dovlecei, primele frunze ale lor, chiar daca se ingalbenesc au un rol important...
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  11. Se face defoliere la ardei

    RăspundeţiȘtergere
  12. se defoliaza si ardeii

    RăspundeţiȘtergere
  13. Alina, tocmai ti-am raspuns mai sus :))

    RăspundeţiȘtergere
  14. Vera, multumesc!!! Pozele sunt din 2011, sper si anul acesta tot la fel sa fie ;))

    RăspundeţiȘtergere
  15. Bună seara sunt novice în ale legumelor miam făcut un solar cu roşii ardei si castraveti cu roşiile si ardeii mă descurc cât de cât ,daca puteţi sa mă ajutaţi cu un sfat pt castraveti ,am auzit ca trebuie defoliati dar nu ştiu cum:d vă mulţumesc

    RăspundeţiȘtergere
  16. Anonim, castravetii nu trebuiesc defoliati, in nici un caz, poate rosiile, acelea DA, neaparat in solar.
    Castravetii poate ca trebuiesc ciupiti dar asta citesti in postarea aceasta:
    http://vasi-gioni.blogspot.com/2011/03/ciupitul-la-castraveti.html
    sau
    http://vasi-gioni.blogspot.com/2012/04/cultivarea-castravetilor-si-ciupirea.html
    Un sfat este important, nu aglomera solarul cu multe legume si aeriseste foarte bine.
    Citeste postarile si in rest ingrijirea este aceeasi, multa apa , gunoi putred si palisarea lor pe sfoara sau sarme...
    Succes!

    RăspundeţiȘtergere
  17. va rog .copilii nerupti produc flori si automat fructe dar este preferabila o buna aerisire a plantelor care asigura fructe sanatoase ???

    RăspundeţiȘtergere
  18. Asa este, copilirea se face si cu scop " igienic", pentru ca o planta neaerisita este predispusa usor la boli. Unii copili ii rupem, altii nu, depinde de situatia fiecaruia.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  19. merci vasi .esti cuminte

    RăspundeţiȘtergere
  20. un bun cunoscator imi poate spune si mie cum se procedeaza cu semintele ?ptr a imi selecta eu tipul de rosii pe care il vreau ptr ca am cumparat seminte si miau iesit mai multe feluri de rosii ,inclusiv cherry sau de unde si ce tip de seminte ptr solar sa cumpar ?

    RăspundeţiȘtergere
  21. Anonim,
    aici gasesti cum sa iti recoltezi semintele proprii:
    http://vasi-gioni.blogspot.ro/2011/08/recoltarea-semintelor-propriilor-legume.html
    Atunci cand cumperi seminte, daca cumperii, citeste pe plic sa vezi daca se preteaza in solar sau in camp. Eu nu aleg soiurile in functie de modul de cultivare, ci in functie de gust.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  22. buna,sunt noua in ale gradinaritului.Mi-am facut un solar si am probleme cu unele rosii.Se inegreste si se subtiaza baza tulpinei.O D-na inginer mi-a spus ca este mana de sol. Nu prea le-as stropi cu chimicale.Poate ma puteti ajuta. Informatiile de pe Web sunt extraordinare. Va multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
  23. Anonim,
    Daca ai mana la rosiile din solar, ai gresit ceva, la numarul de plante, la aerisire, nu stiu...dar ceva este inneregula.
    Daca plantele sunt patate si la tulpina, scoate-le cu totul, daca numai frunze, rupe-le si apoi stropeste cu ceai de coada calului sau lapte indoit cu apa (4 parti lapte/6 parti apa).
    Aceste solutii sunt mai mult preventive decat curative, dar incearca.
    Nu garantez ca vei scapa,dar stii pentru anul viitor.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  24. Multumesc pentru raspuns. Mana este numai pe tulpina. Le-am stropit de doua ori cu macerat de urzica si le-am udat si la radacina. Le-am stropit si cu var si piatra vanata. Altfel sunt frumoase. Acum infloresc pt. ca l-am facut f. tarziu pe 5 iunie. Anul acesta o sa fie mai mult de experienta. Mai sunt 100 de fire, mai multe modele .In general soiuri batranesti. O sa am recolta mai tarziu. Le-am ciupit si defoliat. Sunt plantate la distanta de 40 in lungime si 45 in latimea bilonului.Pe capete inca nu am reusit sa pun folia si solarul este inalt de 3,5 m. Am citit ca urzica fiind bogata in azot ajuta la aparitia manei de sol?!Am scos 5 fire afara si au mai aparut cateva. Aseara le-am stropit cu chimicale dar chiar nu vreau asta. O sa le stropesc si cu coada calului si o sa vad ce se mai intampla. O sa va tin la curent. Multumesc si multa sanatate.

    RăspundeţiȘtergere
  25. Anonim, sunt curioasa daca ai sa le salvezi cu chimicale, caci am auzit nemultumiri si din partea celor care o fac mereu.
    Azotul din urzica nu ajuta deloc la aparitia manei, este o mare confuzie, poate ca face planta mai dulce si atrage afidele, asta da, dar nu este cazul rosiilor, ci in cazul fasolei.
    Astept vesti! Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  26. Buna Vasi. Dupa acea stropitura cu chimicale am scapat de mana. De atunci nu am mai avut probleme la rosii. Acum sunt foarte frumoase. Sunt asa mari ca mi se rupe cate un ciorchine intreg din cauza greutatii. Multumesc pentru sfaturi si multa sanatate. Nurse Mio.

    RăspundeţiȘtergere
  27. Nurse Mio,
    Daca ai stropit si esti multumita, ma bucur!
    Poate incetul cu incetul, de la nivel de rasad, incerci sa te " lapezi" de chimicale.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  28. O sa incerc din rasputeri la anul. Nu vreau chimicale. Acesta este scopul meu , sa incerc sa mananc cat de sanatos posibil. Multa sanatate.

    RăspundeţiȘtergere
  29. Iti doresc multa, multa bafta, totul este sa o iei de la samanta si rasad!!!

    RăspundeţiȘtergere
  30. buna seara vasi,cateva minute te deranjez,asadar:am salvat de frigul siberian(era sa scriu tigrul..:d )cate cuburi de rosii am putut.desi le-am avut in solar,la -20-22 grade C afara,caldura era insuficienta inauntru,cel mult 8-9 grade.de cateva zile au inceput sa rasara primele fire de prekos si reyana(am in casa cuburile).am preparat o solutie numita "apa de cenusa"si am stropit toate cuburile(vreo 1600).am facut aceasta operatiune cu o zi inainte de rasarire,gandidu-ma ca nu vor cadea prea multe din cauza acelei ciuperci.ai folosit asa ceva sau ai idee despre ea?are efect?mai tarziu o sa-mi fac rost de urzici pt a face maceratul.le mai pot stropi cu ceva natural ce contine cupru?sau nu e bine in faza de rasad?eu asa vrea ca la jumatatea lui martie,cel tarziu 20-25 sa le am plantate in solar.te intreb aceste lucruri deoarece sunt incepator,si sunt atat de multe informatii pro si contra unor tratamente si perioada de administrare...dar "noroc"cu tine:d,poate ma scoti din impas.si cu defolierea,citeam ca(asa ai scris si tu) se face imediat dupa plantare,altcineva mi-a zis ca a facut de abia dupa formarea si parguirea primelor fructe ale primului etaj,deci...?!!...cam atat acum,voi mai reveni cu alte intrebari si in functie de timpul tau,iti multumesc pt ca ai citit mesajul,o seara buna. IRINEL

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Irinel,
      De la Svetlana de pe Hobby gradina, am reteta gata scrisa de apa de cenusa:
      "Aplicarea se poate face în mod diferit. Sub formă de „apă de cenuşă” (mod de preparare I: 500 gr de cenuşă opărim cu 5 l apă fiartă, sau fierbem 15 minute; lăsăm să se limpezească (decanteze), scurgem apa limpezită şi adăugăm încă 5 l de apă „stată”, adică, apă de ploaie, sau nu, stată în soare pănă se încălzeşte."
      Eu nu am patit ca rasadurile mele " sa cada" si pamantul pe care il folosesc la rasaduri este de-al meu din gradi, nu cumparat. Principalul lucru este sa se aerisesca cum trebuie si sa nu fie umezeala statuta.
      Cum aceasta boala este una micotica, eu mai recomand si ceaiul de parul porcului sau foi de ceapa, cu care poti stropi rasadul si pamantul si, daca ai prin casa, poti pudra cu praf de scortisoara preventiv.
      Defolierea la plantare se face in cazul in care ai frunze ingalbenite, nu si daca sunt verzi si frumoase.
      Iti doresc rasaduri sanatoase si frumoase!

      Ștergere
  31. buna ziua,vasi.vreau sa-ti cer o parere in legatura cu prepararea unui ceai pt a-mi uda rasadurile de rosii.asadar,este vreo problema daca,in loc de foi de ceapa,fac un amestec din frunze verzi de ceapa si putina coada calului?le-as toca marunt apoi as trece la treaba.am zis ceapa verde ,fiindca foile uscate de ceapa,le am stranse de ceva timp intr-un sac menajer(cand voi planta rasadurile vreau sa adaug in groapa de plantare putin din ele,niste coji de oua
    + cenusa) si au intrat in descompunere,astfel ma gandeam ca nu vor mai avea aceleasi proprietati...acum vreo 5 zile le-am udat cu apa de cenusa,peste vreo 2 zile vroiam sa folosesc si ceaiul mai sus mentionat.deci,daca ai idee despre ce te-am intrebat si mi-ai putea raspunde,eu voi astepta un mesaj.iti multumesc si o duminica frumoasa pana la final.IRINEL

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Irinel, nu face din frunze verzi, pentru ca nu stiu daca este acelasi lucru. Fa numai din coada calului si gata. Vezi sa nu exagerezi cu umezeala, sa dai" in partea cealalta"
      Numai bine!

      Ștergere
  32. Legat de operatiunea de defoliere. Frunza aceea penata (asa am inteles ca i se spune) se rupe de la tulpina sau se rupe fiecare frunzulita in parte si abia la sfarsit rupem de la tulpina batul ramas? Nu imi e clara aceasta parte. Multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se rupe odata, de la tulpina, nu este prea complicat. Poti sa faci cu mana sau cu foarfeca.

      Ștergere