vineri, 9 septembrie 2011

Cum poti cultiva cartofi din coji de cartofi

21 comentarii
    Anul acesta a fost un an de experimente. Am invatat sa cultiv cartofi in fan, am invatat sa fac straturi lasagna cu resturi menajere si frunze uscate, am invatat inving bolile cu fierturi si macerate si multe, multe altele pe care am sa le sintetizez intr-o postare speciala.
    Citisem, demult, intr-o carte despre groaznicele timpuri ale deportatilor romani in Siberia si cum reusisera sa iasa din foamete, cultivand cartofi din cojile ramase de la altii care aveau . Atunci am luat-o ca pe o poveste foarte trista, care m-a impresionat foarte mult si care mi-a ramas in minte.
   Anul acesta, intr-un strat lasagna, in care pusesem si coji de cartofi, printre mazarea crescuta frumos pe rand, au aparut si niste plantute de cartofi. Am luat una din ele si am plantat-o separat, asa ca experiment, intr-un loc separat si acum am recoltat productia care se vede in poza. Patru cartofi, mari si frumosi, dintr-o coaja banala, care, probabil, a avut un mugure.
   Mi-am adus aminte de vechea poveste trista si am realizat ca, daca ai o bucata de pamant si resturi menajere, poti face minuni.
   Mai vorbim.
  Gradinariti cu dragoste! 

21 de comentarii:

  1. draga profesore,ai facut cu coaja de carofi..cartofi.si eu la sfatul tau am plantat copili din rosi si am o frumusete de rosi care nu speram sa faca.nu mai auzisem asa ceva sa plantez fara radacina .la primavara am sa incerc si eu si cu cartofi .doar esti profesorul meu. o zi buna sa ai pa pa lis

    RăspundeţiȘtergere
  2. Vezi mai Lis, cate invata omul? Totul este sa ai bunavointa si rabdare. Inafara de recolta frumoasa, cel mai mult,in gradina, imi plac experimentele, cand nu stiu dinainte ce o sa-mi iasa.
    Si tie iti doresc o zi buna!

    RăspundeţiȘtergere
  3. asta chiar ca e spectaculos! pfoaaa, cate mai aflu eu de la tine, mai vasi!

    RăspundeţiȘtergere
  4. Cristina, cartofilor acestia trebuie sa le pregatesc o reteta gustoasa, ca prea au fost o surpriza :)
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  5. Asta este si mare economie, manaci si cartoful si folosesti si coaja ca sa-l inmultesti :).
    Noi oricum coaja o foloseam la mancarea pasarilor, nu era de aruncat, dar e buna ideea, poate la primavara voi incerca si eu.
    Nu ai mai spus nimic despre metoda aia (preluata de la un american cu superpraz) de aplicat legumelor tratament cu o solutie amestecata nu mai stiu cum, pentru a le face uriase (ceva un amestec) . Ai incercat-o? A dat rezultate?

    RăspundeţiȘtergere
  6. Mihaela,la noi este o seceta, cum de mult nu am vazut. Nu a mai plouat de pe 20 iulie, de Sf.Ilie, cand a facut prapad. Gradina mea este jalnica... au murit aproape toate florile, nu mai recunosc hortensiile, floxul, tufanicile, sunt niste umbre de flori. Apa nu mai avem la pompa sa le ud, iar din fantana, mai pun la legume, cate un pic. Si peste toate mi s-a ingaurit si oala mea de 50 litri in care faceam ceaiul de compost, asa ca imi trebuie alt vas, bine, pentru la anu....Anul acesta este pe terminate din punct de vedere al gradinii.
    Ma bucur ca ce mai am sunt frumoase si sanatoase, ardei, vinete, rosii...Deci am facut de doua ori si am mai folosit macerate si astfel am avut vinete "dupa soare", ardei capia mari si rosii de toate felurile.
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  7. ''Am invatat sa cultiv cartofi in fan, am invatat sa fac straturi lasagna cu resturi menajere si frunze uscate, am invatat inving bolile cu fierturi si macerate si multe, multe altele pe care am sa le sintetizez intr-o postare speciala.''

    astept cu nerabdare postarea speciala.
    ma omori cu straturile de lasagna, am tot cautat si nu am dat de postarea in care le-ai infiintat. care este termenul in engleza?
    o saptamana usoara!

    RăspundeţiȘtergere
  8. Cum mai Myky nu ai gasit, ca am vreo 3. Uite aici este una (da cautare la search "strat lasagna")
    http://vasi-gioni.blogspot.com/2011/04/strat-lasagna-2.html#
    Eu vreau sa le inalt pe ale mele sa nu mai am probleme cu cartitele, asa sper eu, dar parca mai stii ca se inalta la 1 metru :((
    Daca ai de gand sa iti faci, sa imi spui sa iti mai dau detalii :)))
    Termenul in engleza este lasagna garden, cam asa ceva..
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  9. Am citit intr-o carte de agricultura biodinamica ca daca cultivam cartofi din bucati de cartofi vechi care sa aiba doar un mugure si foarte putin miez de cartofi in jur se regenereaza samanta care degenereaza in timpul anilor din diverse cauze. O alta metoda de regenerare este de a realiza din cartofi pene de cativa centimetri lungime si care sa aiba in partea mai mare un singur ochi. Atentie la gust. S-ar putea sa aiba un gust pamantiu dar asta numai in primul an dupa regenerare. In al doilea an se seamana cartofii gata regenerati iar gustul va reveni.
    A treia modalitate de regenerare este prin samanta dar in primii ani cartofii vor fi ca ciresele, urmana ca in al doilea an sa fie cartofii normali.

    RăspundeţiȘtergere
  10. @George
    Sunt interesante metodele acestea, mai ales pentru cei care vor sa nu mai depinda de semintele cumparate din piata, de unde nici nu stii ce cumperi si cu ce boli te poti procopsi la legume.
    Anul acesta productia noastra de cartofi( nu ma refer la cei cultivati in fan)nu a fost foarte multumitoare, dar macar au fost sanatosi, iar plantele nu au fost deloc atacate de gandacul de Colorado.
    Cultura cartofului mai are multe secrete pentru noi, deoarece, in gradina ne-am axat mai mult pe rosii, ardei,vinete...Incet, incet speram sa le aflam.
    O zi buna si multumim pentru informatii!

    RăspundeţiȘtergere
  11. da, sarumana, pe acesta nu-l gasisem
    http://vasi-gioni.blogspot.com/2011/03/gradina-lasagna.html#
    acum studiez problema.
    o zi minunata!

    RăspundeţiȘtergere
  12. Auzisem si eu, dar de vazut nu am vazut! Acum pot spune ca am vazut-o si pe asta!
    Foarte frumusei cartofii! O sa experimentez si eu la anul!
    Pupici :*+

    RăspundeţiȘtergere
  13. Avem mari probleme in zona Mures cu gandacii de colorado. Am stropit pentru ca nu am avut timp sa ma ocup altfel de ei. Mi-am comandat din Anglia seminte de Tanacethum Cinerariafolium (un soi de crizantema salbatica) din care se face de 1000 de ani un insecticid ecologic dar care poate fi folosita ca si planta repelenta pentru acesti gandaci daca se intercaleaza randuri de cartofi cu randuri de crizanteme. O sa imi fac rasadurile in primavara si sunt curios sa vad care vor fi rezultatele experimentului.
    Mult mai greu este de combatut in sistem ecologic mana cartofului.
    Fermierii ecologici din Romania reusesc sa faca asta furand startul cu o luna. In februarie pun cartofii la incoltit iar in 15 martie ii pun in pamant si ii acopera cu o panza din material microporos pana in 15 mai ca sa nu inghete. Cand vine mana in iulie la inceput cartofii sunt gata crescuti si trebuie recoltati si de aceea mana le face un serviciu deoarece ii coseste nu mai trebuie platita aceasta operatiune.
    Am mai citi pe Internet si despre un soi de catusnic (Nepeta Cataria)care are efect repelent asupra gandacilor dar si despre folosirea hreanului in cartofi pentru a tine la distanta mana cartofului dar nu stiu exact daca functioneaza metoda.

    RăspundeţiȘtergere
  14. Maya draga, si eu m-am minunat, dar dupa cum am mai scris de multe ori, noua ne plac mult experimentele. Acestea iti dau emotii prin stomac :))
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  15. @George
    Eee, zona Mures stiu ca este patria cartofului, daca nu ma insel, inseamna ca noi suntem amatori, amatori :)
    Am citit si eu despre crizantema salbatica si despre hrean, dar nu le-am incercat. Ce am mai facut noi, a fost sa punem frunze de tataneasa in cuiburile de cartof, pentru potasiu din tataneasa care vine direct la radacina cartofului. Am sesizat ca nu a avut efect la dimensiunea cartofului, dar la sanatatea lui da, deoarece nu am avut nici un cartof bolnav( pana acum).
    Despre startul mai devreme am aflat si eu, nu din carti, ci de la batrani, care se chinuiau sa ii puna cat mai devreme in pamant pentru a pacali si mana, dar si daunatorii. Pe vremea cand imi spuneau ei, noi nu eram interesati de cultivarea cartofului, dar acum mi-am adus aminte.
    Despre hrean, noi credem ca simplu plantat in companion cu cartoful nu va ajuta la lupta impotriva manei, poate doar stropirea cu ceai de frunze de hrean, deoarece este o boala fungica. Plantele companion, se planteaza deobicei pentru indepartarea insectelor sau, in cazul craitelor, radacinile acestora indeparteaza nematozii din pamant care ar afecta radacinile tomatelor.
    Asa inteleg eu, dar am sa mai citesc in carti si am revin cu articol special.
    Multumum pentru informatii, tot timpul sunt binevenite! Invatam si noi si cei care ne citesc.

    RăspundeţiȘtergere
  16. Buna, Vasi!
    Am experimentat si eu, in balcon, obtinerea compostului(fara stirea sotului) si am pus resturi menajere, alternand cu pamant, intr-un ghiveci. Observatia e mama intelepciunii, mi-am zis eu. Mi-au rasarit si mie plante de cartofi. In vara, cand am vrut sa dezgrop recolta, am vazut ca tulpina ingropata era foarte lunga si mugurii s-au straduit sa ajunga la suprafata de la fundul ghiveciului( cam 30 cm). N-am gasit nici un tubercul, de unde trag concluzia , ca si adancimea de ingropare conteaza. Experiment nereusit! Apropos, sotul meu m-a intrebat daca te-a luat cineva de nevasta pana acum ca prea iti ies toate ca la carte. Zice ca a gresit cand m-a luat pe mine, ca mie nu-mi ies! Sa stii ca am facut si telemea dupa reteta ta si a iesit cam moale. Noi nu avem de unde cumpara cheag si am folosit o pastila de inchegat impartita in 10 buc ( pentru 4 litri lapte). Oricum, sa stii ca adoram pozele din gradina ta si de cate ori apari cu ceva nou eu zic : Vai ce frumos!, iar el zice : Ah, ce aparat bun!
    Cu bine, Dana

    RăspundeţiȘtergere
  17. Ha,ha,ha!!
    Hai Dana ca m-ai facut sa rad!
    In titlul blogului scrie si Gioni, el este superbul meu sot, care este la fel de indemanatic :))si care ma sustine in toate nebuniile mele si ma lauda tot timpul.
    Acum sa trecem la probleme..
    Plantuta mea de cartof,( bine, au fost mai multe dar le-am scos din frageda pruncie ca imi incurcau mazarea)facuse un mic cartofior in pamant, cand m-am hotarat sa o scot si sa o mut intr-un loc privilegiat :)), apoi am sapat-o si "ingropat-o" ca pe o tufa normala de cartofi.
    Poate ca din cauza aceasta a dezvoltat tuberculi normali.
    La telemea, cheagul trebuie pus " ca la carte", nici mai mult, nici mai putin. Daca pui mai putin, nu se incheaga bine, daca pui mai mult, o sa scartiei branza.
    Cheagul la plic il iau din orice magazin en- gross din piete sau simplele butice alimentare din pite. Costa 1,2 ron plicul si este pentru 100 litri lapte. Este simplu de dozat.(acum folosesc o seringa de 20 ml, fara ac, pentru a doza cantitatea corecta). In afara de cheag, trebuie sa fii atenta si la presare.
    Aparatul foto, la putine poze este un Nokia bun, in rest...telefon mobil.
    Mai vorbim. Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  18. Buna, Vasi! Si mie mi-au aparut 2 plantute de cartofi intr-un strat inaltat! Ma toooot uitam la ele, stiam ca nu sunt buruieni, (prea erau viguroase!), dar nici nu stiam ce sunt... Si acum, rascolind prin site-ul tau dupa sfaturi, mi-am gasit si raspuns la intrebarea nepusa! Da, am aruncat coji de cartofi in toamna... Si sunt amestecate cu pamantul din compost... Tu stii, eu am un spatiu de gradina minuscul, nu am cum sa pun tot ce mi-as dori, iar cartofii erau exclusi din start! Cred ca nu am mai vazut plante-cartof din copilarie, dar nu indrazneam sa le smulg, stiam ca u sunt balarii! Te pup si multumesc pentru tot ce ma inveti!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. DanaP,
      Cu tot dragul!
      In rest, cum stai cu gradinaritul?

      Ștergere
    2. Cu gradinaritul.... ar trebui sa vezi! Am achizitionat arcade pentru trandafiri, pe care am pus fasole si castraveti! Sub arcade, am pus rosii (stii, am spatiu putin), langa ele (tot in soare), ardei capia, rosii pe langa gard, printre iedera, pipa turcului si clematite, rucola si cimbru... Ma chinuiesc si eu cum pot, curtea e mica si nu am unde... In plus, ieri ne-a lovit si piatra, asa ca voi vedea cine a scapat... Deocamdata am descoperit doar vreo 3 fire de rosii, ceva fasole si niste frunze de capsuni afectate, sper sa isi revina... mi-ar parea rau sa le pierd, am vreo 20 de soiuri de rosii puse (cred ca in total am 50-60 fire, nu le pot numara si am primit rasadurile "fara numar" de la un prieten pasionat, care nu are gradina, dar are conditii pentru rasaduri). Cred ca le-am pus cam dese, dar nu am putut renunta la nici un soi... Abia astept sa se incalzeasca, ne-a murat rau atata ploaie si ne-a zapacit vantul asta... Ah, si pentru ca tot te-am prins, am o intrebare: nu gaseam rasaduri de ardei si am pus eu in niste ghivecele si vad ca acum, dupa ce le-a crescut prima pereche de frunze adevarate, li se usuca frunzele cu care au iesit... Nu-mi dau seama daca au prea putina sau prea multa apa, ca lumina si temperatura au, sunt la un geam puse...Intre timp, am gasit si rasaduri gata crescute, dar imi pare rau de bietii ardei, s-au muncit atata sa iasa si acum ii omor... Te pup si iti mai scriu, poate reusesc sa-ti trimit si poze!

      Ștergere
    3. Dana draga,
      ai grija mare de rosiile care le pui sub arcade, sa nu se umbreasca intre timp, pentru ca nu prea iubesc umbra, la fel si ardeii sau vinetele sau castravetii. Cu ardeii, te sfatuiesc sa-i repici, daca sunt mai multi in ghivece si pregateste-le ceva macerate sau ceai din foi de ceapa.
      Daca ai poze, sa mi le trimiti :))
      Acum este o perioada tare complicata, pana isi dau seama ce se intampla cu ele, daca este primavara sau iarna...
      Pupici!

      Ștergere