miercuri, 11 aprilie 2012

Gradina organica - o minune

65 comentarii

    Imi doresc ca acest post sa fie o chemare catre renuntarea la chimicale, pentru ca se poate.  
Daca vrei o gradina organica, trebuie in primul rand sa doresti acest lucru si sa o faci atunci cand esti pregatit, iar cand se va intampla, va fi pe viata.

Inveti incet, incet, sa traiesti in armonie cu natura, sa o asculti si sa o faci sa te asculte.
Inveti sa iubesti pamantul, inveti sa imparti cu el ouale si cafeaua de dimineata. Tu bei licoarea, lui ii dai zatul, tu iei micul dejun, lui ii dai cojile. Tu te incalzesti la foc, lui ii dai cenusa si mai inveti sa iti manageriezi gunoiul cu atentie, fara a mai arunca cojile de ceapa sau servetele de bucatarie.
Un pamant bun are ca efect cresterea sanatoasa a plantelor. Daca nu ai unul bun, fa-l tu sa devina. Poti!
Folosind un mulci de frunze uscate sau mucegaite , de compost sau mranita sau daca nu avem asa ceva, sa nu ezitam sa acoperim solul cu ziare sau cartoane tocate si sa lasam ramele sa lucreze pentru noi.

Dar totusi, e minunat sa avem propriul compost, mai ales daca nu ai gunoi de grajd.
Cand este gata descompus, il dam prin sita…Eu il ador.

Daca avem mranita, o dam prin sita . Trebuie sa o facem acum, pana in luna mai. Acum coropisnitele sunt adulte, nu au apucat sa se imperecheze si sa depuna oua. Le putem depista in mranita si scapa de ele.
Plantele pe care le vom cultiva, trebuie sa fie puternice. Asa va fi mai greu ca boala sa le invinga.
De aceea, este ideal sa ne facem propriile rasaduri. Ingrijite cu dragoste, vor creste frumos, iar soiul ni-l stabilim noi, nu precupetii, care le-au imbaiat deja in chimicale pana sa le aduca pe piata.

Pentru un control al buruienilor, este eficient tot un mulci. Iar cele care totusi strabat, trase din pamant pana nu fac seminte.
Pentru un control al insectelor parazit, ar trebui sa avem la indemana, oricand un insecticid universal, preparat in casa. Farmacia gradinii trebuie sa fie aprovizionata mereu cu cenusa de lemne, urzici, pelin, craite, ferigi, foi de ceapa, usturoi sau ardei iute si musai sapun lichid si spirt.
Daca ne vom face gradina un refugiu pentru animalute, pasari si insecte, acestea vor face munca salbatica in locul nostru.
Rotirea culturilor previne perpetuarea bolilor, iar plantele companion sunt un ajutor de nadejde si de multe ori, nici nu ne dam seama. Nu trebuie lasata gradina fara craite, galbenele, busuioc sau patrunjel. Au efect insecticid.
Trebuie sa patrulam prin gradina pentru a depista problemele, inainte ca acestea sa se raspandeasca.
Daca vrem sa avem o gradina organica, trebuie sa invatam sa traim cu imperfectiunea.

Ce daca avem cateva frunze ciupite, cateva rasaduri rupte, cateva mere sau pere gaunoase, nu conteaza, sunt CURATE si asta conteaza cel mai mult.
Gradina ecologica este minunata, dureros de minunata!

Gradinariti cu dragoste!

65 de comentarii:

  1. Buna dimineata :) Stiti cumva unde gasesc un calendar astronomic pentru fazele lunii? Sau, si mai bine, un calendar astronomic cu tot cu sfaturi legate de cand e bine sa lucrezi in gradina, cand sa plantezi, cand sa recoltezi.
    Multumesc :)

    Stiati cumva despre cartulia asta? Mie mi-a fost de folos :) http://www.scribd.com/doc/11415463/Le-poireau-prefere-les-fraises

    RăspundeţiȘtergere
  2. Subscriu, Vasi ! Nu-i usor, dar se poate. Depinde de noi. Si an de an pamintul va fi mai bun.
    La ce sint bune ferigile ?
    Tocmai am pus de un macerat de urzici. In premiera ! Ca au rasarit urzicute pe gramada de compost.

    RăspundeţiȘtergere
  3. Da! E minunat sa poti avea o gradina organica. Sti ca ceea ce mananci e curat iar ceea ce ramane din ceea ce mananci se intoarce tot in gradina. Ar trebui ca toti sa gradinarim in acest mod, ne-ar scuti de multe probleme.

    RăspundeţiȘtergere
  4. Buna Simona!
    http://biodynamics.in/
    Acest site este plin de informatii despre agricultura biodinamica si are calendar, in stanga paginii, in pdf, pe toate lunile acestui an.Altul romanesc, asa complet, nu am gasit.
    Sfaturi de plantare in functie de Luna, mai poti gasi si la mine pe blog, daca dai cautare de luna in crestere, luna in descrestere, luna plina, luna noua....
    Caticica am sa o studiez si daca mai ai alt material, filmulet, orice se incadreaza in subiectul acesta, te rog sa mi le spui. Imi place la nebunie sa studiez despre agricultura eco.
    Tinem legatura!
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  5. Dani, nu-i usor dar este frumos.
    Impotriva paduchilor si furnicilor
    Feriga
    Luam 1 kg de feriga, o zdrobim usor si o punem la macerat in 10 litri de apa, timp de cel putin 1 saptamana. Se acopera recipientrul si se agita o data la doua zile. Dupa 10 zile, se strecoara si se dilueaza 1: 10 cu apa.

    Eu am stropit rasadurile aseara cu macerat de urzica diluat.Sunt frumusele si sper sa se mai faca:)))Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  6. Greenzonelife,
    pentru asta am facut postarea, poate fac pofta si la altii :))
    Trebuie numai sa vrei. Dupa cate filme am vazut cu agricultura modificata si chimicalizata....nici nu vreau sa mai aud de asa ceva.
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  7. Ai scris din suflet si muncesti pamantul cu dragoste de natura, de aceea ai o gradina minunata. Imi place si "emblema" de pe pozele tale... e superba! Nici eu nu folosesc chimicale si mereu sunt in cautare de retete naturale. Anul trecut m-am luptat cu gandacii rosii de crini si gandacii japonezi prima oara, sper sa nu-i mai am anul asta. dar am de gand sa apelez la ajutorul buburuzelor pentru gandaci si afide... (se gasesc de vanzare la sere, dar sper sa nu am nevoie). Happy gardening Vasi!

    RăspundeţiȘtergere
  8. Sper sa fie cat mai multi cei care vor natural asa cum a lasat mama natura.
    Mai devreme ii trimiteam unei cunostinte ,articolul cu maceratul de urzici,dar cautand pe net articolul dau de alta postare pe un forum de gradinarit si zice printre altele"Urzica a fost regina insecticidelor si fertilizatorilor organici pentru gradina in Franta pana de curand, deoarece guvernul francez a interzis producerea si folosirea acestuia, in urma unor presiuni din partea producatorilor de solutii insecticide pe baza de substante chimice."-http://egradini.ro/forum/viewtopic.php?t=4900
    Ce zici?nu-ti vine sa-i firuiesti pe nemernici,sper la noi sa nu le treaca prin cap asa ceva.
    In urma informatiilor gasite la tine ,anul trecut am aplicat in gradina, multe plante sanitar si nu am avut urma de jivine,singurele care ma-au suparat si nu i-am gasit inca leac a fost plosnita verde si de la fluturele maro ,omida verde.
    Daca stii cum sa le vin de hac,vreau sa fiu pregatita .
    Sotul meu stropeste cand vrei si cand nu vrei ,cu Humusil ,anul trecut am facut macerat de urzica,cenusa.
    Anul asta am inceput la rasaduri cu humusil,infuzie de ceapa,cenusa,acum pun sa fac macerat de urzica .
    Am inceput sa facem solele in genul tau ,amestecat cu de toate,am niste rame grasane ,daca ne-ai vedea cum le cocolosim ,parca am fi calugari budisti.
    Coropisnite nu am ,era bine ,la pescari se vinde cu 5 lei buc.
    Oricum,e super ceea ce faci si mai super ca ne impartasesti si noua.
    Succes in tot ceea ce faci!

    RăspundeţiȘtergere
  9. AAAAAAA, ce ma bucur Dana ca ti-a placut logoul meu. M-am chinit o zi la el (hahaha).
    E bine ca la voi se gasesc buburuze de cumparat. La noi, si ma refer la orasul meu, nu se "poarta"asa ceva..Ce este important in gradina organica, ar fi preventia, sa pui flori cu miros puternic pentru langa legume, cu miros si color placut pentru albine..si sa stropesti preventiv cu macerate si cel mai important sa nu vrei perfectiunea in recolte.
    Happy gardening !!!!

    RăspundeţiȘtergere
  10. Da, ideea e buna, dar e mai potrivita celor care au gradina la tara. Eu, in Bucuresti, nu am nici cenusa, nici urzici, nici feriga, iar daunatorii sunt mai ceva decat in mediul rural! (Sa vedeti ce invazie de omizi avem in fiecare an! Nu lasa nimic in urma lor! Anul trecut am dat pana la urma telefon la ADP si astia au stropit pomii tuturor vecinilor si pe cei de pe strada de doua ori pana s-a rezolvat problema. Omizile au doua cicluri de dezvoltare intr-un an).Pe de alta parte, daca ai o suprafata mare cultivata, poti sa mai pierzi cateva plante, pentru ca pana la urma tot ramai cu ceva. La mine insa problema e alta: eu nu-mi pot permite sa pierd nimic, pentru ca folosesc fiecare cotlon cu soare dintr-un spatiu si-asa mic. Eu recunosc ca le stropesc - rar, dar necesar - cu fungicid, insecticid si zeama bordeleza. Le mai dau si granule de Biol 555 (am inteles de pe net ca e bio, nu chimic...) Mai bine sa stropesc eu controlat decat sa iau de la taran niste legume stropite din 2 in 2 saptamani si ingrasate cu apa din hazna. Am facut si compostiera, am adus si pamant de la tara... facem si noi ce putem. Este oricum un pas inainte fata de pana acum 2 ani cand luam totul de la piata, nu?

    RăspundeţiȘtergere
  11. Mihaela, de acest lucru imi ete cel mai groaza...de aceste interdictii pacatoase. Am vazut filmul "Food" si nu imi revin o saptamana.
    Este un lucru de neaccepta si nici nu vreau sa cred ca ar putea ajunge si la noi.
    Sole zici, cred, la straturile inaltate? O frumusete, desi, v-am spus sunt facute din barne roase si urate. Trebuie sa ai pregatit mereu compost sau mranita sau amestec sa le "aprovizionezi"mereu, deoarece pamantul scade prin descompunerea deseuriolr depuse in straturi.Cartoanele puse anul trecu s-au descompus si am zis asa"daca prin refolosirea cutiilor de carton sau maculatura de la mine de la serviciu, pe care am rabdarea sa le rup in bucate, fac o lingura de pamant, pot spune ca am ajutat la salvarea mediului si nu la distrugerea lui"si dau un exemplu si un mesaj copiilor mei.
    Daca lucrati precum calugarii budisti, inseamna ca o sa iasa ceva trasnet :)))Abia astept poze :)) Nu pot decat sa ma bucur ca am putut fi o sursa de inspiratie.
    Continuati asa cu stropirile ca o faceti bine. Pastram legatura si te imbratisez!

    RăspundeţiȘtergere
  12. Iulia, este oricum ceva si eu mai zic ca este un timp pentru toate, de aceea am scris ca trebuie sa fii pregatit pentru asta si iti dau un exemplu.
    Baiatul meu cel mare este student la fotografie si in timpul liber se ocupa cu logouri.Eu fiind o mama foarte atasata de tot ce place copiilor mei, acum am ochii atintiti asupra tuturor logourilor, indiferent pe unde ma aflu, pe strada , la tv sau la servici. Imi sar in ochi pentru ca mi-am concentrat dorinta de a privi cu alti ochi acest lucru. Asa este si cu gradinaritul eco, inveti sa remarci in jurul tau, lucruri pe care in mod normal nu te interesau, ca zatul de cafea, cenusa, ziarele aruncate printr-un birou....Am peste 20 de ani de cand stau la munte, dar pelinul nu l-am bagat in seama pana anul trecut, cand am aflat ca ceaiul facut din el goneste fluturii si omizile din copaci. Ce am mai realizat, a fost sa-mi dau seama ca musculita alba de sera, poti sa o stropesti si cu mospilan ca tot nu moare,pare ca dispare dar nu, revine si stiu ce vorbesc,asa ca mai bine am renuntat la florile care au tendinta de a face acest gen de insecte, pastrand exemplare mai putine si am schimbat felul de a le pastra pe iarna,impiedicand astfel inmultirea lor la caldura, in casa.
    In concluzie, gradina eco este ca si feng-shui-ul, trebuie sa crezi ca sa vezi universul cu alti ochi.
    Acum, ma scuzi daca sunt insistenta, dar as vorbi fara intrerupere despre acest lucru.
    Numai bine! Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  13. Da, musculita alba e tenace. Am simtit-o pe pielea mea anul trecut. Am stropit, a disparut, apoi a revenit, dar am lasat-o in pace, pentru ca era oricum sfarsitul verii.

    RăspundeţiȘtergere
  14. Vasi, vorbesti despre feng-shui in gradina si asta e un subiect care imi place. Stii mai multe despre asta? Am tot cautat pe internet dar e un subiect prea vast sau prea putin comentat, sau imposibil de realizat la mine. Ai vazut stratul meu ying-yang, l-am facut fara nici o regula in minte acolo unde am avut loc. Acum umblu dupa florile potrivite. Mai ceva... de cand sunt in Canada nu am vazut urzici! or fi prin paduri sau parcuri ca sunt o gramada, dar de obicei e interzis sa rupi sau sa iei ceva, nici macar o creanga uscata! poate ar trebui sa-mi cresc propriile urzici in gradina :)

    RăspundeţiȘtergere
  15. Buna Vasi ,iti cer sfatul :am o suprafata de aproximativ 50 mp pe care inca nu am sapat-o , aici as vrea sa cultiv legume : rosii , vinete si ardei . Cum sa procedez : dupa ce sap sa acopar cu folie neagra impotriva buruienilor? Este foarte mult pir in zona respectiva . Am aruncat si cenusa dar am observat ca tot mai rasare . In plus noi nu locuim langa gradina ci la 20 km . Nu vom putea uda des.

    RăspundeţiȘtergere
  16. Iulia,musculita nu rezista la frig,asta a fost sansa mea de a scapa de ea din solar.Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  17. Dana, cu draga inima am sa scriu cateva articole, pentru ca este un subiect drag mie. Stii de ce ti se pare vast? Pentru ca sunt mai multe scoli de feng shui, care au baze diferite si pana intelegi treaba asta, te bulersezi de nu mai pricepi nimic.
    O sa dezvolt subiectul la articole.
    Nu ezita sa cultivi urzici si tataneasa daca ai de unde, mai ales ca sunt perene.
    Mai vorbim.
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  18. Mirela, eu nu folosesc folie, pentru ca ma incurca prin gradina.Eu sunt obisnuita sa intru printre legume, pun compost sau mranita la radacina lor, le stropesc cu macerate, le mai dezmierd, asa ca folia mi-ar sta in cale, plus ca nu mi-ar placea sa o simt sub picioare. Stiu ca se foloseste si da rezultate, dar eu iubesc gradinaritul de la samanta pana la recolta, nu numai produsul final.
    Pentru pir, trebuie sa acoperi solul din toamna pana primavara cand trebuie sa cultivi, cu cartoane mari, ziare, maculatura, care inabusa pirul si totodata ajuta ramele sa iti lucreze pamantul.
    Voi hotarati cum va avantajeaza cel mai bine, ca sa va fie drag sa va cultivati propriile legume.
    Succes si te mai astept pe blog cu impresii.
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  19. ''Gradina ecologica este minunata, dureros de minunata''
    iar articolul tau este dureros de adevarat!
    Super!

    pt Iulia
    eu locuiesc in Bucuresti si de un an de zile cultiv legume fara chimicale. in iesirile din afara Bucurestiului poti sa gasesti urzici sau la rudele din provincie. eu am luat de la mama un sac de gainat de pasare. urzicile sunt deja la macerat.
    asa cum a spus Vasi, se invata treptat si din propria experinta.
    merci Vasi!

    RăspundeţiȘtergere
  20. Myky,nu-i asa ca, cu cat o intelegem mai bine, cu atat o iubim mai mult?
    Ma bucur ca inca avem libertatea de a fi altfel, de a nu intra "in rand cu lumea"care se straduie sa copieze noile tehnici de rosit rosiile si de poleniza cu ceva prafuri...
    Te imbratisez!

    RăspundeţiȘtergere
  21. Eu cred ca e singura solutie, sa incercam sa ne intoarcem de unde am plecat altfel avem toate sansele sa ajungem niste ''matrixi'' sau sa nu mai ajungem deloc!
    o seara minunata!

    RăspundeţiȘtergere
  22. Myky, sa stii ca poate "se ia", cu cat avem certitudini ca se poate si fara, cu atat oamenii capata incredere. Cred ca ajutam si cu aceste articole si comentarii. Uneori, oamenii citesc mai mult comentariile si mai putin articolul, deoarece aici isi spun experientele cei care intra. Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  23. Nu cred ca ne putem intoarce in totalitate la natura, din moment ce pana si aerul pe care il respiram e plin de substante chimice eliberate de avioane! E doar o chestiune de trait Cat mai sanatos, iar lucrurile amintite in articol merita facute!

    RăspundeţiȘtergere
  24. Rafael, ai dreptate!
    In primul rand trebuie sa incercam, azi un pic, maine un pic. Asa ne schimbam si optica si rezultatele se vor vedea.
    O zi mununata iti doresc!

    RăspundeţiȘtergere
  25. Buna Vasi !

    Sunt incepatoare in ale gradinaritului si sunt f.multumita ca am nimerit sa citesc acest forum.
    Am gasit aici idei bune pentru obtinerea de produse ecologice, subiect ce ma intereseaza destul de mult si despre care nu stiu mai nimic.
    Locuiesc intr-o localitate de munte si sunt in al doilea de gradinarit. In acest an mi-am produs singura rasadul de rosii , ardei si vinete. Le-am transferat in gradina si dupa cateva zile au capatat o culoare cam bolnaviciasa ( s-au cam ingalbenit ) . Banuiesc ca le este putin frig sau din cauza apei prea multa ( ploua aproape in fiecare zi ). Am sa incerc sa le stimulez cu acest macerat de urzica poate isi mai revin. In rest sunt zvelte si dau semne de crestere. Altaceva ce ar trebui sa incerc, ai idee ?
    Multumesc anticipat si te pup !
    .

    RăspundeţiȘtergere
  26. Milica,ma bucur ca ne-ai descoperit!!
    Poate nu le-ai calit rasadurile prea bine, inainte de a transfera in gradina sau nu le-ai plantat corect, lasand goluri la radacina...
    Eu zic sa le mai sapi un pic si sa le cureti de frunzele bolnave.Poti incerca un ceai de parul porcului care este antimicotic, pentru ca bolile care apar asa pe frunze sunt micoze, in general.
    Urmareste-le cu atentie!
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  27. Multumesc pentru promtitudine si pentru sfatul primit.
    Banuiala mea este urmatoarea : noaptea este destul de frig si cred ca acesta este motivul pentru care se ingalbenesc rasadurile mele . Le-am plantat destul de corect, le-am pus in fiecare cuib un pumn de mranita putreda pe care l-am amestecat cu pamant si cu apa si apoi am scos cu atentie rasadul din pahare si l-am pus in pamant si am acoperit si presat bine.
    Astazi am pus si eu intr-un butoi de 100 l urzici si tataneasa la un loc. Parul porcului inca nu am gasit pe unde am umblat pentru tataneasa si urzici. Voi continua cautarile pentru parul porcului si maine.
    Daca se poate am sa incerc sa pun cateva intrebari :
    1. Am pus tataneasa la macerat cu radacina cu tot . Este bine asa sau trebuia sa pun numai tulpina cu frunze si flori ?
    2. In caz de mana la rosii se foloseste doar parul porcului ? fara alte plante ?
    3. Ceaiul de frunze uscate de ceapa poate fi folosit tot pentru mana ? sau pentru stimulare ?
    4. Cojile de ou se folosesc doar la plantarea rasadurilor in gradina ?
    Multumesc anticipat si scuze pentru indrazneala.

    Pupici si numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  28. Milica, nu irosi radacinile, le poti planta intr-un colt de gradina sa ai mereu la indemana.Parul porcului este foarte bun antimicotic, la fel si rostopasca sau ceaiul de foi de ceapa.Le poti folosi mereu, preventiv.Cojile de ou poti sa le pui si la compost si pe langa tulpinile plantelor(mai descurajaza melcii) sau in straturi lasagna(am scris despre ele).Nu e indrazneala, e sete de cunoastere pe care eu o apreciez mult.
    Sa auzim mereu de bine! Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  29. La noi in Vrancea ploua nencetat. In gradina sunt numai balti. Speram sa mai iasa si soarele dar,... dupa cum anunta meteorologii se pare ca trebuie sa mai asteptam
    Pregatesc macerat din urzica si tataneasa si am o intrebare : aceasta zeama de urzica cu tataneasa poate fi folosita mai tarziu( peste 0 luna de ex. ) ? Aceiasi intrebare si pentru ceaiul de coada calului. Banuiesc ca trebuie sa scot plantele si sa las numai zeama dupa 1 saptamana. Asa este ?
    Imi place de tine. Cunosti f.multe in domeniul gradinaritului eco si sunt una din multi altii care te apreciaza si te urmareste pas cu pas . Sper din tot sufletul sa dea roade acest tip de gradinarit, sa mai diminuam un pic cantitatea de chimicale . Imi pare rau ca nu pot impartasi si eu cate ceva in acest domeniu deoarece sunt destul de incepatoare ( anul trecut a fost primul an ).
    Multa sanatate si rabdare ! Pupici !

    RăspundeţiȘtergere
  30. Milica,
    si la noi plou de nu se poate.In dimineata asta a iesit soarele si parca mi-a revenit lumina pe chip. Maceratele foloseste-le si la pomi si la florile din ghivece si la legume. Acum, nu prea stiu ce sa-ti zic si cu pastratul,incearca, dar eu zic sa nu le tii inchise ermetic si sa mesteci mereu in ele, ca sa se oxigeneze tot timpul.Cum ai ocazia, punele in gradina, ca apoi faci altele. Daca tu consideri ca este prea mult pentru o data, fa cantitate mai mica, desi, mie niciodata nu mi se pare deajuns.
    Ceaiul de coada calului, strecoara-l si pastreaza-l la rece si cum trec ploile foloseste-l. O sa fie cazul pentru ca ciupercile se vor inmulti pe frunzele legumelor de numa, numa....
    Regulile o sa ti le formezi din mers si cum iti dicteaza sufletul, ai sa vezi.
    Multumesc pentru cuvintele frumoase si te mai astept!
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  31. Buna seara draga Vasi,
    Iata ca s-au oprit ploile si la noi. Am inceput sa tratez micuta mea gradina cu macerat de urzica cu tataneasa, dupa ce in prealabil am prasit. Acum intrebarea mea este : Dupa cate zile pot uda din nou cu acest macerat?
    Marti voi folosi si ceaiul de coada calului ( sper sa nu fie tarziu ). Ieri nu am reusit sa fac mai mult si imi pare rau, poate trebuia sa le stropesc cu ceai si apoi sa le ud cu solutie de macerat. Asta e si vom mai vedea.
    Te pup si sa stii ca voi mai veni in vizita la casuta ta !

    RăspundeţiȘtergere
  32. Milica,poti folosi odata pe saptamana macerat, iar ceaiul fa-l repede pana nu trece Luna plina, are legatura cu ea :))
    Maceratele uzi cu ele, cu ceaiul stropesti pe frunze si sol, da?
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  33. Buna ziua,
    Iata, am incercat si eu ceaiuri, de urzica, de coada calului, de tataneasa si combinate, am aplicat de 4 ori, rosiile s-au imbolnavit, unele, destule, de un virus, despre care citesc ca l-au luat de la spanacul cultivat asta-toamna.
    Piersicul, de asemenea, pare sa se imbolnaveasca.
    Nu disper inca, vom vedea. Azi testez macerat de tataneasa + coada calului la radacina.

    RăspundeţiȘtergere
  34. nelucraciun,
    Maceratul de urzica si ceaiul de pelin sunt insecticide, tataneasa este fertilizator cu potasiu, coada calului si rostopasca sunt antimicotice. Daca este vorba de un virus, naspa, nu prea stiu ce sa zic....
    Piersicul este tot timpul predispus la boli, noi l-am stropit cu pelin si rostopasca.
    Asta este, ar trebui sa ne ingrijim mai cu atentie si pe mai multe planuri....spre exemplu, cultivarea la baza piersicilor a usturoiului, vetricei si pelinului.Acestea au grija de pomul nostru :)
    Numai bine!!

    RăspundeţiȘtergere
  35. Felicitari la toti pt dragostea pt natura. Avem nevoie de bibliografie pt documentare si apoi de practica. Daca cineva are carti despre agricultura biodinamica il rugam sa ne spuna, pt ca cercul pasionatilor se va mari. Pofta vine mancand, adica lucrand. Trebuie sa lasam mostenire urmasilor nostri un pamant curat. Succes!

    RăspundeţiȘtergere
  36. Teposu,
    Noi ne documentam de pe net, din articole de pe diferite site-uri sau bloguri si mai ales din comentariile cititorilor, care spun lucruri traite si experimentate de ei.
    Despre agricultura biodinamica avem un site indian( in engleza scris)pe care l-am tot studiat, dar este foarte complex si greoi, dar iti face o imagine ceea ce inseamna biodinamic.
    http://biodynamics.in/
    Sanatate si numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  37. Buna seara draga Vasi,
    Cum iti merg treburile in gradina la aceasta ora ? Care sunt plantele bune de consum la aceasta ora in gradina ta de vis ?
    Aceasta introducere plina de intrebari am facut-o pentru a ma lauda si eu, o pensionara incepatoare in ale gradinaritului.
    La noi in gradina ( fiind zona de munte vremea este mai intarziata ) am inceput sa recoltez mazarea, au aparut pastaile, rosiile au inceput sa lege, morcovul poate fi pus in mancare, ceapa este cam de marimea unui ou, am mancat primii castraveti si bostanei, guliile sunt si ele de marimea unui ou. Varza de Bruxel nu-mi dau seama ce gand are si nici nu am vazut vreodata dar, sper sa apara si la ia acele fructe ale ei - abia astept sa vad cum este, in fiecare zi o controlez. Varza rosie merge bine dar este cam inghesuita de mazare pe care o recoltez acum. In locul mazarei voi pune rasad de varza de toamna care l-am semanat destul de tarziu ( 20 iunie ) si nici nu a rasarit. Tin neaparat sa pun aceasta varza semanata de mine pentru a nu avea un soi de varza din care sa nu pot face si sarmalute. Insa nu stiu daca va mai ajunge la maturitate deoarece m-am trezit destul de tarziu sa seman .
    Am ceva probleme la fasolea oloaga cu paduchii. Am stropit cu ceai de pelin concentrat timp de 3 zile si nu are efect se pare. Am sa incerc sa fac si eu acel concentrat poate merge.
    Am pus la macerat gainat de gaina si voi face o fertilizare .
    Acum la noi ploua si am facut o scuta pauza si am vizitat din nou casuta ta.
    Acestea sunt activitatile in gradina ale mele.
    Te pup !

    RăspundeţiȘtergere
  38. Milica scumpa mea,
    ma bucur ca imi spui ce se intampla prin gradina ta.
    La noi este mai timpurie productia, mazarea am scos-o ieri si pregatesc terenul pentru ridichii, rosiile sunt cat capul dar nu coapte, castravetii sunt bunisori, urmeaza o generatie mai productiva, ceapa este foarte frumoasa, iar dovlecei am cu roaba...dau in stanga si in dreapta.Guliile deabia le-am pus, deci sunt mici, varza de toamna nu am pus-o, dar urmeaza, i-am pregatit terenul gras :))
    Varza de Bruxelles am cultivat odata dar nu am fost incantata de ea, asa ca am renuntat.
    Cu purecii la fasole cred ca toata lumea se confrunta, pana acum nu au aparut la mine, dar sunt sigura ca vor venii. Anul acesta am sa incerc altceva inafara de pelin sau urzica, ca sunt cam slabute, dupa cat am sesizat. Poate usturoi sau feriga sau poate ardei iute...voi vedea atunci.
    Are timp sa creasca varza, mai ales daca ploua...Anul trecut a fost asa o seceta de nu am avut deloc productie de toamna.
    Urmeaza sa mai fac o postare cu gradina la aceasta ora, cat de curand...
    Te imbratisez cu drag!!!

    RăspundeţiȘtergere
  39. Imi place sa pot sa ma conversez cu cineva despre micile mele bucurii din gradina de legume si hai sa zic , mai timid, si flori.
    Astazi la noi este o zi ploiasa si treaba este dar, cand este umezeala nu prea am chef. Asa ca , voi necaji , cu intrebari, pe Draga de ea VASI.
    Pentru ca ai adus aminte de bostanei ( dovlecei ), ai mei sunt frumosi la curpeni, au legat dar, pe masura ce se fac cam cat palma se ingalbenesc si se strica. Eu cred ca le lipseste ceva si nu-mi dau seama ce. Ai vreo idee ?? Ce as putea sa le fac ? Anul trecut au facut doar flori barbatesti si i-am smuls. E posibil sa nu le convina solul din gradina mea?
    Multumesc ca m-ai incurajat privind semanatul verzei. Pe aici vecinele mele au semanat-o de la inceputul lunii mai iar acum au inceput sa o mute. Mi-au oferit si mie rasad dar, eu vreau sa fie un soi mai infoiat sa pot face sarmalute. Mi-a ramas samanta de anul trecut si anul trecut am avut varza nemaipomenita. Si nici nu vreau sa pun varza la murat inainte de 1 noiembrie.
    Referitor la udat in gradina acum de curand am montat instalatie de udare prin picurare.Este o investitie utila si pentru noi privind consumul de apa, munca mai putina si pentru plante au apa la timp si fara sa fie stresate. As zice ca se merita. Gradina noastra ale 25 m / 25 m si am cheltuit aprox. 500 lei.
    Abia astept sa vad poze din gradinuca ta. As pune si eu poze dar internetul la mine este destul de slab si abia pot vizualiza si trimite mesaje, pozele nu se incarca sau poate nu ma pricep eu.
    Te astept si te imbratisez cu drag !!!

    RăspundeţiȘtergere
  40. Milica si mie imi place sa vorbesc toata ziua cu colegele despre gradina.
    Nu stiu ce sa zic de dovlecei tai, s-ar putea sa fie de la pamant. Eu am semanat rasadurile fix in mranita, adica am umplut cuibul cu mranita si gata. Apoi dupa ce s-au facut dovleceii mari le-am pus fan la baza sa le tina umezeala.
    Poti sa pui alte seminte de alt soi, acum, dar in alt loc al gradinii unde te dezlantui cu gunoi mult si vezi ce iasa. Daca nu ai loc, fa rasaduri si in momentul in care scoti ceva din gradina, mazarea sau ceapa....intra cu tupeu in locul lor, dar cu galeata de gunoi dupa tine :))
    Si eu imi doresc demult instalatia de udat cu picatura, dar mereu se invesc alte prioritati si renunt :(
    Doamne si cu gradina mea este imbarligata si amestecata, as fi curioasa, pana si eu, cum as monta instalatia. Dar, stii cum vine vorba, sa o vad eu cumparata,ca ma descurc la montat :))
    Aa, stiai ca se face ciupirea si la dovlecei, la fel ca la castraveti. Eu nu am facut-o,dar am productie buna...
    Chiar acum cautaram retete cu dovlecei si vazuram cate se pot face, inafara de cele clasice. Ca noutate am sa incerc dulceata...acolo cateva borcanele. Ai facut vreodata?
    Stiu cum este cu netul care nu prea merge...asa patesc si eu, dar micesc pozele si se incarca mai repede.
    Pup!

    RăspundeţiȘtergere
  41. "Am ceva probleme la fasolea oloaga cu paduchii. Am stropit cu ceai de pelin concentrat timp de 3 zile si nu are efect se pare. Am sa incerc sa fac si eu acel concentrat poate merge."

    Nu am probleme cu purecii la fasole. Am, in schimb, cateva cuiburi de fasolita. Unul dintre acestea fusese atacat de oarece pureci negri. Citisem, tot pe atunci, pe un blog, ca purecii de pe fasole sunt alungati de cimbru. Cum aveam cateva plante de cimbru rasfirate prin gradina, am transplantat trei dintre acestea printre cuiburile de fasolita. In cateva zile purecii au disparut.

    RăspundeţiȘtergere
  42. Nelu,
    multumim pentru sfat!
    Anul trecut am pus ceva rasaduri de cimbru langa fasolea oloaga, dar cred le-am pus prea aproape si fasolea a umbrit cimbrul. Deci trebuie pastrata o oarecare distanta. Oricum, cimbrul este companion pentru fasole.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  43. Gioni: "Asta este, ar trebui sa ne ingrijim mai cu atentie si pe mai multe planuri....spre exemplu, cultivarea la baza piersicilor a usturoiului, vetricei si pelinului.Acestea au grija de pomul nostru"

    1. Iata, greu am gasit, pe un teren viran de la marginea orasului, 3 tufe de vetrice. Una am scos-o, am despartit-o in cateva tufe mici, cate doua trei bete, si am plantat-o la baza a 4 pomi fructiferi. Nu stiu daca se vor prinde cu arsita asta (le-am lasat doar radacinile si cca 20 cm din tulpini, varfurile, dintre care unul cu boboci, le-am taiat si le-am pus la uscat). Dar sunt f. ingrijorat pt. ca citesc despre aceasta planta ca este f. invaziva si chiar otravitoare. De ex. aici:
    Ann's Organic Garden: Destroy tansy ragwort before it can multiply
    Kill tansy ragwort before it multiplies
    http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.seattlepi.com%2Flifestyle%2Fhomegarden%2Farticle%2FAnn-s-Organic-Garden-Destroy-tansy-ragwort-1210645.php&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNGWn5mTp70Okse4QUqoLjNskzEDRQ
    Aveti vreo parere?

    2. Pe de alta parte am cautat si plante de pelin, dar nu am dat inca de nici una. Am gasit, in schimb, unele plante despre care am crezut a fi pelin negru sau pelinita. Am plantat si din astea cateva la baza piersicului din gradina de la oras. Cautand eu mai bine pe internet, acum inclin sa cred ca ce am pus in gradina nu e pelin negru / pelinita ci o planta de import, foarte periculoasa, foarte alergena, ambrozia!
    Aveti idee cum pot face, totusi, diferenta? Frunzele par identice, flori inca nu au...

    RăspundeţiȘtergere
  44. Vetricea este o planta insecticida, noi o cunoastem , dar nu o avem in gradina. Totusi, daca as da de ea si eu as aduce cateva fire, dar, afland despre ea lucrurile astea, as fi atent la raspandire. Nu stiu daca ai citit cartea Paradisul meu de Erven,parca( daca nu, ti-o recomand)... acolo scrie despre aceasta planta, cum curata ea livada de insectele care fac fructele nostre sa pice. Bine ca din ea se prepara ceaiurile insecticide, pentru pureci,paduchi, fluturi si alte muste... deci o poti folosi tintit,numai pentru acest lucru. Este foarte bine venita orice informatie de acest gen si de bagat la cap, pentru ca orice lucru in cantitate normala face bine, in exces face rau...
    Pelinul este usor de recunoscut, pentru ca are un gri-argintiu frumos, este inflorit la ora actuala, chiar plin de seminte, iar daca il gusti, este foarte amar.
    Poza gasesti aici:
    http://vasi-gioni.blogspot.ro/2012/06/ceai-de-pelin-si-rostopasca-ajutor-in.html
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  45. Am gasit cartea, in format electronic, pe internet, aici:
    http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fissuu.com%2Ffaby08%2Fdocs%2Fparadisul_meu._heinz_erven&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNGxmLzrKBIIeQmzNgLT7I75xkFcEA
    dupa ce am pierdut o gramada de vreme pentru a accesa librariile on-line, dintre care nici una nu o mai avea pe stoc!

    RăspundeţiȘtergere
  46. Foarte bine!
    O sa iti placa, cu siguranta.
    Sanatate!

    RăspundeţiȘtergere
  47. A incercat cineva vreun produs din cele de la link-ul de mai jos? Sunt organice si promit sa tina bolile si daunatorii la distanta, ce ziceti? Eu as vrea sa le folosesc pentru stropirea pomilor fructiferi, sa vad ce rezultate obtin:
    http://www.morami.ro/produse-seminte-si-rasaduri-profesionale/produse-pentru-culturi-bio/extracte-naturale-pentru-combatere-boli-si-daunatori-c855.html

    RăspundeţiȘtergere
  48. Noi nu am incercat.Poate cititoii...dar daca vei folosi, poate mai intri sa ne spui rezultatele.
    Multumim anticipat!

    RăspundeţiȘtergere
  49. Buna, am si eu o intrebare : frunzele cazute de la nuc se pot folosi la compost ? Daca nu , la ce ar fi bune ?

    RăspundeţiȘtergere
  50. Anonim,
    Frunzele de nuc nu sunt contraindicate, ci cojile.
    Pentru o alta utilizare:
    De la nuc folosim şi frunzele, extrem de utile sub formă de infuzie. Utilizată intern, infuzia ajută la combaterea diareei, hipertensiunii, hiperglicemiei, alergiilor, durerilor de umeri şi inflamaţiilor. Mai e un bun dezinfectat urinar şi antiseptic gastrointestinal, are acţiune antisudorifică. Această infuzie se prepară dintr-o linguriţă cu frunze mărunţite la 200 ml apă clocotită. Se beau două căni pe zi. Decoctul din frunze de nuc se foloseşte extern, ca gargară pentru tratarea stomatitelor. Sub formă de comprese tratează bolile de ochi, psoriazisul, eczemele, furunculoza). Sub formă de băi, ajută în reumatism, scrofuloză, leucoree, transpiraţie excesivă la picioare. Alifia din frunze de nuc se prepară din 15 g frunze mărunţite, care se macerează timp de 7 zile în 100 ml ulei de floarea-soarelui, la temperatura camerei. Apoi, vasul în care se află acest amestec se pune pe baia de apă în fierbere şi se lasă timp de 3 ore la foc încet. Se strecoară lichidul prin tifon sau pînză, i se adaugă 15 g ceară de albine, se mai ţine încă 30 minute pe baia de apă şi apoi se face omogenizarea. Alifia e bună de pus pe răni. Frunzele verzi puse prin casă alungă muştele.

    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  51. buna Vasi, iti multumesc mult ca mi-ai raspuns la intrebare, m-am mutat in provicie cam de doi ani ,sunt la inceput ,chiar nu stiam ce sa fac cu ele...si sunt atat de multe, ar fi fost pacat sa le dau foc, frunzele astea de nuc sunt amestecate cu cele de la cais,gutui, visin, pruni....oricum de cand am dat de acest forum citesc, citesc si iar citesc si nu ma mai satur...curtea a inceput sa arate altfel si unde mai pui ca olo acunde se termina curtea 10 m latime cu 150 m lungime incepe padurea...abia astept sa vina primavara. pa si mai vorbim

    RăspundeţiȘtergere
  52. Ok, ma bucur ca suntem de folos!!!!!
    Si la primavara o sa fim tot aici:))
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  53. Buna , eu sunt cel care a intrebat de frunzele de nuc daca e bine sa le pun in compost.Am gasit acum cateva zile un articol: " Colectam in acest loc crengutele pomilor fructiferi, ramasitele de la mazare si fasole verde, ramasitele altor plante, iarba taiata, gunoaiele din bucatarie si altele. Materia organica se pune in straturi. Cu cat mai variata e materia, cu atat mai repede incepe descompunerea., Frunzele de nuc si de castan nu trebuie sa ajunga in compost deoarece contin chimicale care dauneaza dezvoltarii plantelor".
    Da, asta e,ramane de vazut, la cat de lutos e pamantul la mine cred ca-i face bine orice .Si oricum cred ca am pus frunze de nuc( care erau aproape putrede )in proportie de 30% fata de alte resturi.Cine stie, ha ha, ce n-ati mai mancat rosii cu parfum de nuci ? Sa vezi ce-mi face nevasta-mea. Pa,mai vorbim.

    RăspundeţiȘtergere
  54. Cred ca este un mit cu frunzele de nuc si castan, ca nu trebuiesc puse. Eu am studiat un material superb din Canada despre compostare si nu scrie ca ar fi contraindicat vreo frunza ceva, asa ca ne mai luam si dupa instinct.
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  55. Buna, Vasi

    Super, citesc si nu imi vine sa cred cite mai am de invatat.
    Anul asta am trecut pe soiuri traditionale in proportie de de 95% am cumparat doar 2 sorturi de rosii care sunt ceva mai mari dar le-am pus separat. Despre urzici, la mine au aparut anul trecut si am inceput sa le inmultesc, vad ca au o multime de calitati.
    O sa mai citesc sa vad exact cum pot prepara ceva bun pentru gradina mea.

    Muultumesc

    RăspundeţiȘtergere
  56. Viorel,
    Citeste, studiaza, pune in aplicare si bucura-te de rezultate!!!
    Numai bine!

    RăspundeţiȘtergere
  57. buna!cine poate sa-mi spuna daca rosiile atacate de musculita alba isi mai revin?sunt disperata!ajutor!

    RăspundeţiȘtergere
  58. Anonim,
    ia un sac si rupe frunzele care sunt pline de oua sau musculite multe si pune-le repede in sac si du-le departe de gradina ta, apoi incearca sa faci un ceai bun de pelin amar rau si stropeste-le si mai fa inca un insecticid si iti dau si link catre reteta si alterneaza din 3 in 3 zile, pana scapi de ele. Daca rosiile sunt in solar, aeriseste bine solarul sa nu faci vreo boala micotica si musculita o duce din planta in planta. Deci igienizeaza rosiile de frunze, mai ales bazale, fara mila.
    Aici gasesti o reteta de insecticid :
    http://vasi-gioni.blogspot.com/2011/03/insecticid-natural-de-la-laila.html
    Ma tii la curent cu treaba asta si daca ai ceva ce nu ai inteles, imi spui, OK?

    RăspundeţiȘtergere
  59. draga Vasi,
    te-am descoperit acum, nu stiu ce cautam pe net si am dat de tine. probabil ca dorinta mea de a avea o gradinita este asa de puternica incat am atras exact ce trebuie. am rasfoit putin pe aici si mi se pare minunat ceea ce faci.in primavara vreau sa plantez cate ceva in gradinita din fata blocului. voi studia temenic blogul tau si revin:-). pana atunci, am o problema mai arzatoare chiar decat gradinita de la bloc...am un mic teren la tara, unde as vrea sa cultiv grau...ecologic...cum faceau bunicii...habar nu am cum se face asta...ceva sugestii? ps, ma numesc cristina bucur, pana ma dumiresc eu cum sa imi apara numele:-)

    RăspundeţiȘtergere
  60. Cristina, in primul rand locul ar trebui sa fie mai curatel de buruieni, dar fara sa ierbicidezi, ingrasat cu gunoi de pasare, daca ai, si semanat.
    In rest, nu prea as stii ce sa zic, pentru ca eu ma pricep mai mult la gradina cu legume si flori. Ce mai stiu eu, ca si cultura premergatoare si fertilizantanta in acelasi timp, lucerna sau trifoi. Acesta aduna in radacini azotul si ingrasa solul cu el, fiind un " pat " bun pentru cultura de grau.
    Te mai astept pe la noi, cu mare drag!
    Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
  61. Buna ziua si La multi ani!
    Incep anul cu o intrebare simpla: cat de deasa e sita dumneavoastra de compost?
    Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La multi ani Liana!
      Pai eu am 2 site, una pentru compostul si pamantul pentru rasaduri si este facuta din sita veche de prajit cartofi din bucatarie si daca dai click pe postarea Descantecul pamantului din bara din dreapta ai sa vezi o poza cu ea. Aici merge sa iti gasesti rabdarea sa cerni prin sita aceasta deasa pentru ca nu iti trebuie foarte mult pamant si pentru rasaduri imi place sa fie fin. Cea mare pentru compostul si mranita din gradina este mai rara si este facuta dintr-un toc de geam vechi pe post de rama si o plasa de plastic negru, mai groasa ca material cei drept. Cred ca sa zic ca ar fi buna si plasa rabitz, intinsa bine pe o rama si o sprijini pe roaba si cerni. Aici nu trebuie foarte marunta pentru ca, compostul nu este asa de bine descompus sa treaca prin " ciur", iar pentru o gradina, trebuie mai mult, dar totodata materialul care nu a apucat sa se descompunda trebuie retinut si dat inapoi cu el in gramada.
      Pupici!

      Ștergere
    2. Liana si cea din postare, cea verde din poza 3 merge, da,da, acum am zarit-o sa ti-o dau exemplu si trebuie sa o recunosti din piete...

      Ștergere
    3. Aha, multumesc, bine ca am intrebat, ca eu imi imaginam niste site ceva mai dese ... O stiu pe aia verde, are ochiuri cam de-un cm.
      Mai am o intrebare (o mie, de fapt...) despre alt subiect dar tot despre gradina organica oarecum: am citit ca pentru a avea seminte nealterate (nehibride) terbuie asigurata o anume distanta intre culturile de acelsi tip, la rosii de exemplu 50 m. Imi va fi imposibil sa asigur distanta asta, pentru ca si vecinii au rosii, sau daca plantez eu doua soiuri deja la anul voi avea un amestec intre toate astea ? Stiu ca aveti multe soiuri de rosii, lasati 50 m distanta intre ele, sau nu-i chiar cum am citit eu ?

      Ștergere
    4. Liana,
      Fetita, intr-un mod extrem de pretentios se face acoperirea catorva flori de la fiecare rosie, de la care vrei sa opresti seminte. Dar sa iti mai spun un lucru, polenizarea la rosii se face "auto" adica aceeasi floare, fara sa fie nevoie de polenul de la alte flori, numai cu un bobarnac dat de noi. Dar daca noi cultivam numai rosii soiuri de soiuri, deci nu hibride cumparate din comert, nu este nimic grav daca se incruciseaza soiurile(daca se fa face...) pentru ca nu vor face fructe debile ca in cazul in care cultivi rosii din semintele oprite din tomatele hibride cumparate din comert.
      Pe floarea de la rosie, exista si organele masculine si feminine, deci nu este nevoie sa vina albina cu polen de la alte rosii sa se faca polenizarea:))) ci de o simpla scuturare de floare. Sper ca m-am facut inteleasa :))
      Pupici!

      Ștergere